Uwaga! To się psuje: układ chłodzenia

Układ chłodzenia to jeden z bardzo ważnych elementów każdego samochodu, jednak bardzo często zaniedbywany. Jego rolą jest utrzymanie optymalnej temperatury dzięki czemu możliwe jest działanie ogrzewania pojazdu i zapobieganie przegrzaniu silnika.

Sposób działania i budowa układu chłodzenia 

Podczas pracy silnik wytwarza ciepło, które oddawane jest do płynu chłodzącego, a dalej do otoczenia, co powoduje powtórne ochłodzenie płynu. Proces chłodzenia jest wspomagany przez jeden lub kilka wentylatorów (z napędem mechanicznym lub elektrycznym), które są umieszczone z przodu lub z tyłu chłodnicy. Ma to miejsce w szczególności w przypadku wolnej jazdy lub zatrzymania pojazdu. W celu utrzymania temperatury płynu chłodzącego na stałym poziomie, przepływ płynu jest regulowany przez termostat.

Podstawą wszystkich układów chłodzenia silnika są następujące elementy:

  •  Termostat
  •  Wentylator silnika
  •  Zbiornik wyrównawczy
  •  Chłodnica płynu chłodzącego

Warto wspomnieć o tym, że gwarancje GetHelp.pl które obejmują naprawy układu chłodzenia zawierają wszystkie wyżej wymienione elementy, co oznacza, że w przypadku awarii to GetHelp.pl pokryje koszty części i robocizny niezbędne do usunięcia awarii.

Chłodnica płynu chłodzącego

Chłodnica jest wymiennikiem ciepła o teoretycznie bardzo prostej budowie. Jest tak ukształtowana, by trafiało na nią i opływało ją powietrze z zewnątrz. Zbudowana jest z licznych kanałów z umieszczonymi na nich żeberkami powiększającymi powierzchnię wymiany ciepła. Mogą to być zarówno cienkie rurki, jak i komory, przez które przepływa  ciecz, a jednocześnie opływa je powietrze, które chłodzi ciecz. Koszt zakupu nowej chłodnicy waha się od 500 pln do nawet 2500 pln – w zależności od modelu pojazdu.

Termostat 

Termostaty kontrolują temperaturę płynu chłodzącego, a przez to również temperaturę silnika. Działają one z wykorzystaniem rozszerzalnego elementu woskowego, otwierającego zawór i kierującego płyn chłodzący do chłodnicy przy określonej temperaturze. Termostat otwiera obieg płynu chłodzącego, zamykając równocześnie obwód obejścia. Po spadku temperatury poniżej 80 °C wkład woskowy   krzepnie. Płyn chłodzący przepływa przez przewód obejściowy prosto do silnika.
 

Awaria termostatu - w pozycji otwartej i zamkniętej
Najczęstszą awarią termostatu jest jego zacięcie. Co to oznacza w praktyce? Usterka ta prowadzi do pozostania termostatu w pewnej pozycji – otwartej bądź zamkniętej. Należy zdawać sobie sprawę, że najgorszym typem usterki termostatu jest pozostawienie go w pozycji zamkniętej. Dlaczego? Płyn chłodniczy cały czas będzie krążył w układzie i bardzo szybko osiągnie wysoką temperaturę, która w żaden sposób nie będzie obniżona. W tym przypadku łatwo o przegrzanie silnika, a w efekcie – o jego poważne uszkodzenie. Drugim typem usterki termostatu jest pozostanie w pozycji otwartej. Jazda z zaciętym termostatem w pozycji otwartej skutkować będzie o wiele dłuższym czasem nagrzania silnika oraz wzrostem zużycia paliwa – w szczególności podczas pokonywania krótkich dystansów.

Wentylator 

Rolą wentylatora jest wymuszanie szybszego, niż wynika to z ruchu pojazdu przepływu powietrza przez żebra chłodnicy. Jest to zwyczajny wiatrak umieszczony przed chłodnicą (pchający) lub za nią (ssący) powietrze w stronę silnika. W niektórych modelach samochodów np. w BMW wiatraki są dwa, co oczywiście poprawia wydajność chłodzenia, ale jednocześnie podwyższa koszty naprawy, ponieważ sam wentylator może kosztować nawet 1050 pln.

 

Objawy uszkodzenia układu chłodzenia

Najczęściej występującym objawem uszkodzenia układu chłodzenia jest ubywanie płynu chłodniczego. Nie wolno go absolutnie lekceważyć, ponieważ niewłaściwy poziom płynu chłodzącego może prowadzić do przegrzania i uszkodzenia silnika. Zazwyczaj nieszczelności pojawiają się w przewodach elastycznych łączących poszczególne elementy układu. Ubywanie płynu może być tez spowodowane uszkodzeniami silnika o których więcej piszemy TUTAJ Inne objawy uszkodzenia układu chłodzenia to:

  • Niska wydajność ogrzewania pojazdu,
  • Podwyższona temperatura cieczy (kontrolka na wyświetlaczu)
  • Stale pracujący wentylator chłodnicy
  • Hałas dobiegający z układu np. wentylatora
  • Widoczne wycieki np. plamy pod samochodem.

 

Jak dbać o układ chłodzenia

Przede wszystkim na bieżąco kontrować poziom płynu chłodzącego (pamiętaj! Tylko na zimnym silniku, przed uruchomieniem auta). Nie wolno stosować zwykłej wody, albowiem powoduje ona osadzanie się kamienia, a także korozję wielu elementów. Skuteczny w chłodzeniu silnika jest jedynie płyn chłodniczy, który należy wymieniać co dwa lata, bo po tym czasie traci on właściwości ochronne. Pamiętać o tym należy zwłaszcza po zakupie używanego samochodu. Nigdy bowiem nie ma pewności czy i jak często takich wymian dokonywał poprzedni właściciel pojazdu lub czy w układzie nie znajdują się środki uszczelniające, które jedynie okresowo rozwiązują problem. Należy również obserwować kontrolki pojazdu, ponieważ przegrzanie prowadzi do poważnych i kosztownych w naprawie uszkodzeń silnika. Nagły wzrost temperatury cieczy, zapalenie się kontrolki ostrzegawczej wymaga natychmiastowego zatrzymania pojazdu. W przypadku braku możliwości uzupełnienia płynu w układzie konieczne jest holowanie pojazdu i kontrola układu w warsztacie.

Awaria układu chłodzenia 

Najczęściej występujące usterki, czyli wycieki płynu powodowane są przez nieszczelności gumowych przewodów, wycieki z chłodnicy lub pompy wody. O wiele trudniej jednak jest zdiagnozować przyczynę niesprawności układu za którą odpowiada najczęściej termostat, czujnik temperatury, lub niedomagania chłodnicy spowodowane np. nazbieraniem się brudu w układzie, które spowodowane jest brakiem okresowej wymiany płynu chłodniczego.

 

Czytaj więcej tutaj:

Gwarancja Premium
☞ 
Dopasuj Gwarancję do swoich potrzeb
Procedura zgłoszenia awarii do GetHelp
 

Podziel się