Używane lepsze od nowego

Ceny nowych samochodów z roku na rok są coraz wyższe, a niezadowolenie klientów, którzy planują zakup  auta, rośnie. Dlaczego samochody są coraz droższe?


Świat motoryzacji przez ostatnie lata bardzo się zmienił. Napędy wykorzystywane w pojazdach stają się coraz bardziej przyjazne środowisku i kosztują więcej. Wprowadzane są też liczne rodzaje systemów asystujących kierowcy. To wszystko posiada swoją cenę.

Kiedyś było taniej

Dane udostępnione przez IBRM Samar wskazują, że jeszcze 20 lat temu,  Klienci posiadali możliwość wybierania spośród 35 marek i 216 modeli, a średnia objętość skokowa silnika wynosiła 1,31-litra. Wtedy, średnią cenę samochodu szacowano na 40 097 zł. Dzięki temu więcej osób mogło sobie pozwolić na zakup samochodu prosto z salonu.

Obecnie, te wartości nieco się różnią. Po pierwsze, na rynku jest o 30% więcej marek i prawie 400 modeli, a średnia objętość skokowa silnika wzrosła do 1,58-litra. Przeciętna cena zakupu wzrosła aż trzykrotnie. Powyższe dane jasno pokazują, z jaką dynamiką rynek ewoluuje i wszystko wskazuje na to, że wzrostowa tendencja podwyższania cen będzie się utrzymywać. Dlatego coraz więcej Klientów decyduje się na zakup kilkuletniego, równie dobrego co nowy używanego samochodu. Zwłaszcza że mogą go kupić z nawet dwuletnią Gwarancją Grand, która zapewnia pokrycie kosztów naprawy nawet do 30 000 pln. Przeczytaj o Gwarancji Grand

Czemu samochody drożeją?

W dużym stopniu jest to skutek wprowadzania coraz bardziej restrykcyjnych norm dotyczących emisji spalin, limitów emitowania do środowiska dwutlenku węgla ze sprzedanej floty pojazdów oraz wytycznych Komisji Europejskiej, których zakres obejmuje obowiązkowe wyposażenie standardowe samochodu.

Wymagania, którym muszą sprostać producenci, w znaczny sposób wpływają na ceny ich produktów. Pokonanie przeskoku pomiędzy normą Euro 5, a obowiązującą Euro 6d-Temp, spowodowało konieczność rozbudowy układów oczyszczania spalin, a co za tym idzie wzrosły koszty produkcji.

 

„Podwyżka cen samochodów nie jest zjawiskiem ekstraordynaryjnym. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest niewątpliwie deprecjacja siły nabywczej pieniądza. Z perspektywy europejskiej nie do zbagatelizowania są również kwestie dotyczące regulacji w zakresie emisji spalin. Rzeczą oczywistą jest, że to klient ostatecznie ponosi koszty badań i innowacji. Pamiętać należy również o krajowych determinantach, do których należy, chociażby kurs walut”.

– komentuje Cezary Spychała, Specjalista ds. TCO w INFO-EKSPERT Sp. z o.o.

 

Obowiązkowe wyposażenie seryjne ma duże znaczenie dla kosztów produkcji. Na przestrzeni ostatnich lat, Unia Europejska wprowadziła szereg wytycznych, do których producenci muszą się dostosować, aby móc wprowadzić model do sprzedaży. Jako przykład można wymienić konieczność stosowania m.in. odbiornika DAB, systemu ESP, e-Call czy czujników ciśnienia w ogumieniu.

 

Wzrost cen, a Pandemia

Sytuacja obecnie panująca na świecie, odcisnęła mocne piętno na producentach samochodów. W drugim kwartale roku została zamrożona duża liczba produkcji, a co za tym idzie zaszła konieczność zmiany polityki sprzedażowej.

Przykładem jest grupa PSA, która postawiła na strategię „pricing power”. Opiera się o zwiększenie ceny produktu kosztem mniejszej liczby sprzedanych samochodów. Z perspektywy koncernu oznacza to spadki wolumenowe, ale samochody sprzedawane po większej cenie zakupu generują większy zysk jednostkowy.

 

Wzrost cen samochodów jest nieunikniony. Wpływa zarówno na kieszenie producentów, jak i Klientów. Dlatego, zamiast planować wzięcie następnego kredytu lub zostawanie w pracy po godzinach, warto zastanowić się nad dużo bardziej przystępną alternatywą, jaką jest samochód używany. Przy wyborze takiego auta, należy pamiętać o dodatkowej Gwarancji. Z pomocą przychodzi GetHelp.pl oferująca nawet dwuletnie pokrycie kosztów naprawy.


Zobacz również:
3 rzeczy, które należy zrobić po zakupie auta używanego
Listę aut, które zepsują się jako pierwsze
Od kiedy nie musisz posiadać przy sobie prawa jazdy

Podziel się