Wiemy, które samochody zepsują się jako pierwsze

Każdy kto kiedykolwiek kupił lub próbował kupić używany samochód wie jak trudne jest to zadanie. Począwszy od analizy potrzeb oraz celu zakupu, poprzez pierwszy wybór marki i modelu samochodu w oparciu o przeznaczony na ten cel budżet.

Jeśli już wiemy jaki samochód chcemy kupić pojawiają się prawdziwe schody – znalezienie wymarzonych 4 kółek. Najpopularniejsze sposoby poszukiwań to oczywiście ogłoszenia na portalach motoryzacyjnych i społecznościowych, rozpytywanie znajomych oraz poszukiwania w komisach samochodowych – zazwyczaj tych które już znamy. Kolejny etap, przez który każdy kupujący niestety (lub stety) musi przejść to obejrzenie i sprawdzenie co najmniej kilku, kilkunastu a czasami nawet większej ilości samochodów. Oczywiście wiąże się to z dodatkowym czasem, kosztami np. dojazdu czy sprawdzenia samochodu w warsztacie i zwykle zaangażowaniem dodatkowych osób, które doradzają Nam podczas zakupu. Bez względu jednak na to jak dokładnie sprawdzimy swój wymarzony samochód pamiętać należy o tym, że jest to pojazd używany. Kilku – kilkunastoletni z określonym przebiegiem, historią użytkowania, eksploatacji i napraw. Bez względu na to jak dokładnie sprawdzimy auto przed zakupem nadal musimy liczyć się z tym, że jesteśmy narażeni na dodatkowe wydatki związane z jego naprawami.

Badania, które prowadził GetHelp.pl wśród ponad 2500 współpracujących firm sprzedających używane samochody pokazują, że Polacy stali się coraz bardziej ostrożni podczas zakupu i:

  • 89% kupujących odbywa jazdę próbną przed zakupem
  • 68% klientów sprawdza auto przed zakupem w warsztacie lub na stacji diagnostycznej
  • 31% nabywców jest zainteresowanych zakupem samochodu z dodatkową Gwarancją

Można więc stwierdzić, że zdecydowana większość Polaków nie kupuje już przysłowiowego kota w worku a coraz częściej dokonuje świadomego zakupu. Niestety nawet największa wiedza i doświadczenie wykorzystane podczas zakupu samochodu prowadzą do sprawdzenia jego stanu i kondycji w chwili obecnej, czyli podczas zakupu. Nie dają jednak gwarancji tego, że dany samochód można będzie bezproblemowo eksploatować przez długi czas. Niestety w przypadku wystąpienia awarii czy to tuż po zakupie czy po nieco dłuższym czasie zostajemy sami z kosztami naprawy.

 

Co najczęściej psuje się w autach używanych?

Samochody po prostu się psują. To jest fakt z którym nie ma co dyskutować. Nie ważne jak dobry by nie był Twój aktualny samochód to on też w pewnym momencie może odmówić posłuszeństwa. Nawet regularnie o niego dbając i wymieniając wszystkie elementy eksploatacyjne może zdarzyć się tak, że jakaś część się po prostu wysłuży.

Stając przed zadaniem kupna samochodu ciężko stwierdzić jakie marki są bardziej awaryjne od drugich i na co szczególnie należy zwrócić uwagę. Tutaj z pomocą przychodzi GetHelp.pl, który rocznie realizuje ponad 10 000 zgłoszeń awarii. A to przyznasz już dość duża liczba, która pozwala na konkretną analizę.

Na pytanie co psuje się a samochodach używanych odpowiedź jest prosta. WSZYSTKO. Największy procent stanowią jednak usterki mechaniczne. Wśród nich ponad połowę stanowią uszkodzenia silnika wraz z osprzętem, skrzyni biegów wraz z kołem dwumasowym oraz układu elektrycznego.

Dokładna lista awaryjności wszystkich podzespołów znajduje się w pełnej wersji Raportu Awaryjności [pobierz za darmo]

 

W jakim czasie po zakupie auta klienci zgłaszają awarie?

Najważniejsza statystyka jest taka, że 52% klientów zgłasza awarię swojego samochodu w ciągu  pierwszego roku po zakupie. Ale aż 34% z nich stanowią poważne usterki, których koszt naprawy przekracza 2000 pln.

Największe rozczarowanie towarzyszące każdemu kupującemu związane jest z usterkami, które powstają lub ujawniają się w pierwszych dniach po zakupie samochodu. Takie awarie są też najtrudniejsze w obsłudze. Zazwyczaj związane są ze stanem w jakim samochód został kupiony np. korozja, drobne wycieki lub elementami eksploatacyjnymi np. wymianą płynów eksploatacyjnych czy rozrządu. Tematowi elementów eksploatacyjnych, które podlegają okresowej wymianie poświęciliśmy osobne opracowanie: 3 rzeczy, które należy zrobić po zakupie używanego samochodu.

Warto również dodać, że 7% samochodów w pierwszych 30 dniach od zakupu wymaga holowania. Czemu aż tyle? Odpowiedzi szukaj w pełnej wersji Raportu Awaryjności [pobierz za darmo]

 

Top 10 najdroższych napraw, czyli co kosztuje najwięcej?

Oczywiście to, ile kosztuje naprawa jest bezpośrednio związane z rodzajem pojazdu, jego marką, modelem, wiekiem oraz wieloma innymi czynnikami. Najdroższe w naprawie podzespoły to oczywiście automatyczna skrzynia biegów, silnik, elementy przeniesienia napędu np. koło dwumasowe oraz elementy układu paliwowego (wtryskiwacze) i wydechowego (legendarny wręcz DPF). Poniższe zestawienie zawiera uśrednione koszty napraw, które pokryło w 2019 roku GetHelp.pl

  • Automatyczna skrzynia biegów

Do szczególnie drogich w naprawie należą skrzynie typu DSG, Multitronic oraz Power Shift. W ich przypadku często są to kwoty sięgające 10 tysięcy złotych lub więcej. Średni koszt naprawy: 3920 pln

  • Silnik - wewnętrzne uszkodzenia (bez osprzętu)

Najczęściej występującą usterką silnika jest wypalenie uszczelki pod głowicą (niestety w większości przypadków jest to usterka „ujawniająca” się po przejechaniu kilkudziesięciu lub kilkuset kilometrów), oraz uszkodzenia pierścieni i tłoków objawiających się nadmiernym poborem oleju, oraz uszkodzenia układu korbowego. Średni koszt naprawy: 2480 pln

  • Koło dwumasowe

Jego „żywotność” zwykle obliczona jest na około 150 – 180 tysięcy kilometrów. Sam koszt zakupu części to średnio 1100 pln. Drugie tyle stanowi robocizna. Średni koszt naprawy: 2150 pln

  • Sprężarka klimatyzacji

Naprawa zatartej sprężarki wiąże się z wieloma dodatkowymi czynnościami: czyszczeniem układu, usunięciem nieszczelności oraz ponownym uzupełnieniem czynnika chłodzącego. Średni koszt naprawy: 2090 pln

  • Turbosprężarka

Najczęstszą usterką jest zużycie łożysk, rzadziej występują awarie sterownika. Ze względu na wysoką jakość usług większość turbin nadaje się do bezpiecznej regeneracji. Sporą część kwoty stanowi robocizna: montaż, demontaż, czyszczenie układu olejowego z opiłków. Średni koszt naprawy: 1970 pln

Pełne zestawienie najdroższych napraw znajduje się w pełnej wersji Raportu Awaryjności [pobierz za darmo]

 

Top 10 najbardziej i najmniej awaryjnych marek

O tym, że trudnym zadaniem wskazać jest awaryjność danej marki nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Raporty awaryjności tak szanowanych na świecie instytucji jak TÜV, GTÜ czy Dekra mają odpowiedzieć, które z nich są najmniej i najbardziej awaryjne. Jednak oba sposoby mające na celu odpowiedzieć na pytanie „które samochody psują się najczęściej” mają swoje wady. Te pierwsze zwykle odnoszą się nowych pojazdów, których jakość trudno oszacować na przyszłość (czyli nowych) a drugie dotyczą danych z krajów Europy Zachodniej. Jak to się jednak ma do polskiej rzeczywistości?

Dane powstały na podstawie liczby kupionych samochodów danej marki z Gwarancją GetHelp.pl w stosunku do zgłaszanych awarii na ten samochód.

 

4 rzeczy, które mają decydujący wpływ na awaryjność samochodów używanych

Na podstawie opinii klientów, którzy kupili swój samochód z Gwarancją GetHelp.pl cztery elementy często się powtarzały jeśli ktoś zastanawiał się nad wyborem auta. Rzeczy takie jak wiek oraz przebieg nikogo nie powinny dziwić. Są to przecież podstawowe oraz najbardziej oczywiste aspekty. Jednak równie dużo osób miało dylemat jaki rodzaj silnika oraz skrzyni biegów wybrać.

  • Wiek

Nowe samochody się nie psują. To mit powtarzany przez wielu sprzedawców w który chcą wierzyć ich klienci. Samochody 4, 5 a nawet 10-cio letnie traktowane są jak nowe i często nie dopuszczamy wręcz myśli o tym, że mogą się w nich pojawiać usterki. Warto jednak pamiętać o tym, że zdecydowana większość producentów samochodów w ramach swoich „fabrycznych” gwarancji odpowiada za sprzedawane przez siebie nowe samochody jedynie przez pierwsze 2 lata i zwykle tylko do 100 tysięcy kilometrów przebiegu. Faktem jest też to, że ogólna jakość samochodów spada co oczywiście jest celowym zabiegiem producentów. Cykl życia każdego modelu ciągle się skraca a coraz większy wpływ na decyzje zakupowe Klientów mają nie tylko parametry techniczne, lecz moda i wygoda użytkowania. Dlaczego więc 5 czy 10-cio letni samochód traktujemy jak nowy, skoro nawet w trakcie pierwszych 2 lat od wyjazdu z fabryki auta masowo naprawiane są w ramach fabrycznych gwarancji? Oczywiście wiek samochodu to jeden z kluczowych czynników mający wpływ na ryzyko wystąpienia awarii a zasada jest oczywiście prosta: im starszy samochód tym większe ryzyko awarii

  • Przebieg

Według opinii wielu „specjalistów” na rynku tzw. „cofanie liczników” to standard w polskiej rzeczywistości. Popularny swego czasu dowcip mówiący o tym, że cena i przebieg sprzedawanego samochodu są „do ustalenia” ze sprzedawcą nadal żyje. Oczywistym jest fakt, że każdy przejechany kilometr powoduje zużycie samochodu co prowadzi do kolejnych awarii. W statystykach usterek związanych z przebiegiem zaskakująco wysoki jest współczynnik awaryjności dla aut z przebiegiem do 100 tysięcy kilometrów. W tej grupie stosunkowo rzadko zdarzają się duże awarie np. skrzyń biegów jednak dość powszechne są np. awarie osprzętu silnika oraz kół dwumasowych, które zdają się mieć coraz krótszą żywotność oraz wielu innych mniejszych podzespołów.

Dokładny opis współczynnika awaryjności dla różnych rodzajów silnika oraz skrzyni biegów dostępny jest pełnej wersji Raportu Awaryjności [pobierz za darmo]

 

Jak można zauważyć wybór idealnego samochodu używanego nie jest rzeczą prostą. Najważniejszym czynnikiem decydującym o tym czy po zakupie danego pojazu będzie on bezawaryjny jest jego historia. I nie chodzi tutaj tylko o historię napraw, ale również serwisowania pojazdu w zakresie wymiany elementów eksploatacyjnych a przede wszystkim historii jego właściwego użytkowania między innymi techniki jazdy. Niestety tych danych żaden nabywca samochodu nie jest w stanie ustalić na 100% dlatego tak dużą popularnością cieszą się dodatkowe rozszerzone Gwarancje na samochody używane.

Statystyki awarii GetHelp.pl udowadniają, że najważniejszymi czynnikami mającymi wpływ na awaryjność są wiek i przebieg auta. Oczywiście im młodsze auto tym rzadziej ulega awarii, ale koszty ewentualnych napraw są zdecydowanie wyższe. Dlatego też w przypadku zakupu młodszych samochodów warto zadbać o gwarancję, która zapewni odpowiednio wysokie kwoty napraw. Coraz częściej dotyczy to nie tylko marek Premium, ale również aut popularnych z małymi, często wyeksploatowanymi silnikami, dla których przebiegi rzędu 100 – 150 stają się wyzwaniem a kompletne remonty silnika normą…

 

Po więcej informacji zapraszamy do pełnej wersji
Raportu Awaryjności 2019

 

Podziel się