Najczęstsze awarie manualnej skrzyni biegów

Skrzynia biegów to jeden z najważniejszych elementów każdego pojazdu. Bez niego, żaden samochód nie mógłby się poruszać. Coraz częściej występujące wady konstrukcyjne i jakościowe u producenta mogą powodować prawdziwą lawinę awarii. Współczesne auta, mimo tego, że różnią się z zewnątrz, pod maską najczęściej mają to samo. Miliony aut jeżdżących po naszych ulicach wyposażone są w przekładnie, które są niemal skazane na awarie. Ze skrzyniami biegów jest jak z silnikami, aby obniżyć koszty wytwarzania, firmy produkują części nie tylko na własny użytek, ale udostępniają je również konkurencji. Mimo masowej produkcji nie oznacza to korzyści dla klientów, gdyż nie da się często kupić części zamiennych tylko oryginały, które są dużo droższe. Nawet podstawowe podzespoły jak: łożyska można zwykle kupić w autoryzowanych serwisach. Producenci skrzyń celowo stosują nietypowe wymiary łożysk, które produkowane są wyłącznie dla nich.

W obudowie manualnej skrzyni biegów znajdują się między innymi wałki: sprzęgłowy, pośredni oraz główny. Koło zębate osadzone na wałku sprzęgłowym przekazuje napęd na koło zębate wałka pośredniego. Na wałku głównym i sprzęgłowym znajdują się pary kół, które odpowiadają konkretnym biegom. Koła zębate umieszczone są obrotowo oraz są sprzęgnięte ze sobą za pośrednictwem sprzęgieł cierno-zębatych, tzw. synchronizatory. Włączenie danego biegu powoduje rozłączenie pozostałych kół zębatych. Niektórzy producenci stosują rozwiązanie, gdzie wałek główny jest bezpośrednio połączony z wałkiem sprzęgłowym. Przez wiele lat skrzynie manualne kojarzyły się z niezawodnością, w porównaniu do automatycznych skrzyń biegów, które dla większości kierowców były narażone na liczne koszta i naprawy. Z czasem manualne skrzynie biegów zaczęły mieć coraz to większe usterki i awarie. Które z nich występują najczęściej?

Jakie są najczęstsze objawy awarii skrzyni biegów?

Ciężka praca skrzyni biegów

Może być to spowodowane przez stary olej, którego po czasie zostało już niewiele lub pod wpływem czas zmienił już swoje właściwości. Znacznie utrudnia to zmianę biegów, przez co komfort jazdy jest zdecydowanie mniejszy. Inną przyczyną tego że nasza manualna skrzynia biegów ciężko chodzi jest nieodpowiednie eksploatowanie jej, poprzez niedokładne dociskanie pedału sprzęgła. Część użytkowników samochodów często nawet nie do końca świadomie nie dociska sprzęgła do końca sprzęgła. Praktykowanie tego przez dłuższy okres czasu znacząco przyspiesza zużywanie się skrzyni biegów, a także utrudnienie jej pracy.

Zmiana biegów w samochodzie

Zużyte poduszki skrzyni biegów

Objaw, który towarzyszy awarii to niekontrolowany ruch lewarka w czasie przyspieszania lub hamowania. W tym przypadku możemy być pewni, że jest to zużycie poduszek mocujących skrzynie lub jest to problem z popychaczami. Za wymianę poduszek zapłacimy w granicach kilkudziesięciu do kilkuset złotych. W przypadku naprawy popychaczy lub linek, możemy być pewni że koszt wyniesie
ponad kilkaset złotych.

Szum i wycie dochodzące ze skrzyni biegów

Niepokojący szum jest przyczyną zużytych łożysk w przekładni. Natomiast wycie oznacza starcie się kół zębatych. Wina tych awarii jest zazwyczaj po naszej stronie. Problemy z łożyskami i kołami zębatymi pojawiają się podczas błędnego użytkowania przekładni, bardzo dynamicznego wrzucania przełożeń oraz niewłaściwego poziomu i złej jakości oleju.

Jak unikać awarii?

Awarii skrzyni biegów nie należy bagatelizować! Są to usterki, które z początku mogą wydawać się łagodne, jednak z czasem naprawa ich może wynieść nas nawet po kilka tysięcy złotych.

Pamiętajmy o podstawowych zasadach jazdy, które wpływają na żywotność naszego samochodu. Przede wszystkim nie możemy wrzucać biegów zbyt szybko, jeździć na zbyt niskich obrotach a także jeździć na półsprzęgle. Są to niepoprawne przyzwyczajenia, które kosztować nas będą uszkodzeniem przekładni. Nie wszystko także zależy od nas - awarie mogą wynikać także z wady konstrukcyjne oraz źle dobrane materiały. O czym musimy również pamiętać to to, aby nie jeździć zbyt długo z uszkodzonymi częściami. Dłuższa jazda z uszkodzoną skrzynią może kosztować nas wymianą całej przekładni.
 

Jak unikać awarii skrzyni biegów

Czy własnoręczna naprawa pojazdu to dobry pomysł?

Dobrze wiemy jak kosztowne potrafią być wizyty u mechaników. Wielu z nich jest jednak do siebie bardzo podobnych, dlatego szczególnie zalecamy udać się do profesjonalnego mechanika, który wykona całą pracę za nas. Naprawa skrzyń biegów to bardzo złożony i długotrwały proces. Wykonany przez kogoś, kto nie jest specjalistą może przynieść więcej szkód niż było przed samą awarią.

Gałka skrzyni biegów

Bez względu na to jaki model samochodu posiadamy, nie należy bagatelizować żadnej - nawet najmniejszej awarii lub jej objawów, które mogą sygnalizować uszkodzenie skrzyni biegów. Jeśli zignorujemy sygnały, że coś się dzieje z naszą skrzynią biegów, to naprawa w późniejszym czasie może wygenerować ogromne koszty. Klienci GetHelp.pl często decydują sią na takie rozwiązanie mając pewność, że warsztaty z którymi współpracuje GetHelp.pl posiadają profesjonalnych mechaników. Dobry mechanik, to podstawa przy tego typu awarii. GetHelp.pl współpracuje z najlepszymi warsztatami w Polsce, więc samochód w 100% będzie dobrze naprawiony.

Podziel się