Najważniejsze zmiany w rękojmi 2023! Na co uważać?

 

Cześć. Tu Paweł zwany Gwarancyjnym … 

Jeśli współpracujesz ze mną lub moją firmą to pewno wiesz, że 1 stycznia 2023 roku przepisy dotyczące rękojmi zostały znacząco zaostrzone. Niestety prawo tak samo traktuje sprzedaż nowych butów czy komputera i używanego samochodu. Przepisy są takie same dla wszystkich bez względu na okoliczności. Jeśli sprzedajesz używane samochody a kupującym jest konsument czyli “osoba prywatna” to prawo niejako “z urzędu” jest po stonie Klienta. Zdążyliśmy się już do tego przyzwyczaić, ale każda zmiana to więcej możliwości dla kupujących i więcej odpowiedzialności po stronie Sprzedawcy! 

Najważniejsze zmiany w rękojmi od 1 stycznia 2023: 

  1. Nie można już skrócić rękojmi - teraz to ZAWSZE 2 lata 

  1. Odpowiadasz przez 8 lat! Bo poza 2 latami rękojmi Kupujący zyskał jeszcze 6 lat na zgłoszenie awarii do Ciebie  

  1. Domniemanie wady przez 2 lata od sprzedaży co oznacza że teraz każda usterka jest istotna i z założenia istniała w chwili sprzedaży i musisz ją usunąć w ramach rękojmi 

  1. Kupujący nie ma już obowiązku dostarczać auta do Sprzedawcy – teraz musisz je sam odebrać od Klienta. 

Z “plusów” mamy to, że przy pierwszym zgłoszeniu Klient nie może już żądać zwrotu auta (czyli odstąpienia od umowy) ani obniżenia ceny tylko naprawy na koszt Sprzedawcy! 

Zmian istotnych z punktu widzenia Sprzedawcy używanych samochodów naliczyliśmy aż 17! TUTAJ opisaliśmy je wszystkie.

  

Co możesz zrobić z wiedzą o tym, że “coś tam” się zmieniło?  

Po 1 możesz nie robić zupełnie nic i udawać, że nic się nie stało.

Wiadomo Klienci są mili i grzeczni jak kupują samochód i chcą uzyskać rabat. Nawet jeśli go udzielisz a w aucie coś się wydarzy możesz być pewny, że do Ciebie wrócą. Tym razem wydukowani przez “internet” lub pseudofachowców. Nawet jeśli do tej pory nie miałeś takuich sytuacji to wiedz, że oczekiwania i świadomość Klientów z każdym dniem tylko rosną. Nawet jeśli do tej pory nie miałeś takich sytuacji to wiem co mówię. Obsługujemy przecież tysiące awarii i widzimy co się dzieje… 

Jeśli masz wątpliwości KLIKNIJ TUTAJKtoś sprzedał auto za 44 tysiące a po 4 latach miał do zapłaty 100 tysięcy i musiał odebrać auto od Klienta. 

Po 2 możesz a może nawet powinieneś zdobyć aktualną wiedzę.

W ostatnim czasie przeczytałem wszystko co jest dostępne w Polsce na temat rękojmi. Zwykle pisane przez prawników do prawników. Zdarzają się też małe książeczki i “instrukcje dla Klientów” pisane pod hasłem “jak dojechać handlarza” ... Osobiście mogę polecić książkę Fryderyka Zolla – prawnika i profesora nauk prawnych, nauczyciela akademickiego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu w Osnabrück Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Kosztuje raptem 200 złotych i szczegółowo - bo na prawie 400 stronach opisuje interesujące zagadnienia. Niestety nie uwzględnia ona zmian wprowadzonych w 2023 roku... Tak czy inaczej lektura jest super! 

Po 3 możesz skorzystać z wiedzy mojej i mojego zespołu.

Jak wiesz zdobywamy ją od 2016 roku obsługując reklamacje Klientów. Jak pewno wiesz nie tylko płacimy za naprawy, ale regularnie pomagamy odpisywać na pisma, które do Naszych Partnerów kierują Klienci i ich prawnicy. Coraz częściej również różne instytucje na przykład Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów albo Rzecznik Konsumentów. Nauczyliśmy się już jak to robić i co robić, żeby móc sobie poradzić nie tylko z reklamacjami. Wiemy też co trzeba zrobić, żeby dobrze przygotować się do bezpiecznej sprzedaży samochodów w przyszłości. Sami wprowadziliśmy wiele zmian w gwarancjach, których wymagają nowe przepisy. 

Podsumowując napisaliśmy e-booka, który w prosty i zrozumiały sposób objaśnia przepisy rękojmi. Na 40 stronach opisujemy zmiany przepisów oraz a może przede wszystkim dajemy gotową odpowiedź co trzeba zrobić żeby dalej bezpiecznie prowadzić swój biznes. 

 

 

W e-booku znajdziesz opis najważniejszych zagadnień 

Rozdział 1: Mity o rękojmi 

W tym rozdziale możesz sprawdzić swoją wiedzę o rekojmi oraz zderzyć ja z najczęstrzymi przekonaniami Klientów np. o tym, że Klient ma prawo do zwrotu auta w teminie 14 dni od zakupu.

Rozdział 2:  Twoje prawa i obowiązki 

Przepisy prawa nakładają na Sprzedawców wiele dodatkowych obowiązków ale dają też nowe szanse. Wiesz jakie masz możliwości? Wiesz jak wykorzystać zmiany do lepszej ochrony swoich interesów? Z tego rozdziału możesz się tego dowiedzieć. 

Rozdział 3: Wykorzystaj Gwarancję 

W tym rozdziale opisaliśmy jak przekierować roszczenia Klienta z rękojmi na gwarancję. To dla Ciebie ważne bo gwarancja może skutecznie ograniczyć odpowiedzialność z rękojmi. 

Rozdział 4: Uwolnij się od reklamacji 

To w tym miejscu dostaniesz informacje jak rozmawiać z Klientami o rękojmi oraz jakie dokumenty trzeba mieć przy sprzedaży samochodu, żeby możliwie jak najbardziej zmniejszać swoje ryzyko. 

Rozdział 5: Przygotuj się na roszczenia 

Nawet jeśli wszystko zrobisz najlepiej jak potrafisz i tak może się zdarzyć, że Klient skieruje pozew do sądu. Ten rozdział da odpowiedź jak wykorzystać wiedzę w praktyce i jak się przygotować na takie sytuacje. 

 

Podsumowując. Z e-booka “Uwolnij się od rękojmi. 7 zasad bezpiecznej sprzedaży” dowiesz się: 

  1. Jakie są fakty dotyczące nowych zasad rękojmi.

  1. Jak tą wiedzę wykorzystać w praktyce podczas sprzedaży. 

  1. Jakie dokumenty do sprzedaży należy przygotować żeby maksymalnie swiększyć swoje bezpieczeństwo. 

 
 

 

Największym wyzwaniem nowej rękojmi jest właściwe przygotowanie dokumentów do sprzedaży. Możesz to zrobić sam (wiedza z e-booka mocno Ci w tym pomoże) lub skorzystać z pomocy np. Prawnika. Możesz też skorzystać z Naszego szkolenia w którym poszerzamy wiedzę opisaną w e-booku: 

  1. Szczegółowo omawiamy wszystkie zmiany w prawie np. zgodność z umową, niezgodności z umową, ograniczenie odpowiedzialności Sprzedawcy, hierarchię roszczeń Konsumenta, kwestie odstąpienia od umowy i obniżenia ceny, sprzedaży ratalnej, rękojmi dla firm, obowiązki informacyjne, kwestie sprzedaży na odległość. 

  1. Podajemy przykłady zastosowania przepisów o rękojmi w konkretnych sytuacjach.

  1. Pokazujemy jak w praktyce zastosować 7 zasad bezpiecznej sprzedaży oraz jak rozmawiać z Klientami o Gwarancji i co możesz dzięki temu zyskać.

Dodatkowo jako bonus otrzymasz: Komplet personalizowanych dokumentów do bezpiecznej sprzedaży samochodu i obsługi reklamacji 

 

Co zyskasz wybierając e-book ze szkoleniem i kompletem personalizowanych dokumentów do sprzedaży? 

Oczywiście niezbędną wiedzę z zakresu rękojmi, personalizowane dokumenty do sprzedaży, które przygotujemy specjalnie dla Ciebie oraz możliwość skorzystania z Autorskiego Programu Obsługi Gwarancji w którym: 

  1. Udostępnimy Ci specjalną ofertę gwarnacji Master z naprawą WSZYSTKICH podzespołów samochodu – od silnika po klimatyzację i elektronikę. 

  1. Zajmiemy się kompleksową obsługą napraw Twoich samochodów przez 2 lata. 

  1. Zapewnimy pisemną obsługę reklamacji wraz z odpowiedziami na pisma Klientów i ich prawników. 

 

 Czytaj więcej tutaj: 
 Rękojmia dla sprzedawców aut - wszystkie 17 zmian
 Jakie gwarancje wybierają Klienci?
 Jak wyróżnić swoje ogłoszenia?

Podziel się