Od 1 stycznia 2023 zmiany w przepisach. Rękojmia!

Od 1 stycznia 2023 roku zmiany w przepisach dotyczących rękojmi są bardzo trudne do zrozumienia. Co do zasady, przepisy dotyczące rękojmi służą ochronie konsumenta. Dają szersze uprawnienia kupującym, którzy w sporze są uprzywilejowani. Niestety wielu Sprzedawców nie jest świadomych jakie ma prawa oraz jak sobie radzić z roszczeniami Klientów. Zmiany wprowadzone w przepisach wymagają dodatkowej czynności i zadań ze strony Sprzedawców.
 

Co zmieniło się w nowych przepisach rękojmi?

Najprościej mówiąc rękojmia dotyczy wszystkich towarów i usług sprzedawanych przez firmy konsumentom. Nieważne czy produktem jest nowy komputer czy używany samochód. Przepisy nie uwzględnają specyfiki sprzedaży używanych samochodów.

Najważniejsze zmiany w rękojmi:

  1. Brak możliwości skrócenia rękojmi.
  2.  Wydłużenie rękojmi do 8 lat (2 lata na wykrycie wady, 6 lat na jej zgłoszenie).
  3.  Przedłużenie domniemania wady do 2 lat, co więcej uważa się, że wada ma charakter istotny.
  4. Obowiązek odbioru samochodu od Klienta i dostarczenie go na własny koszt do warsztatu samochodowego.
  5. Uporządkowany proces roszczeń Klientów - najpierw naprawa, później obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy.

Ta ostatnia zmiana jest na plus dla Sprzedawców samochodów używanych, ponieważ Klienci w pierwszej kolejności będą oczekiwać naprawy samochodu, a nie jego zwrotu lub obniżenia ceny. Pamiętać należy, że ustawodawca przewidział liczne wyjątki od wyjątków. Co gorsza, to ledwie część zmian.

 
                                                                                                                                                                                                                                               
 
 
 
 
Rękojmia. Odpowiedzialność Sprzedawcy to obszerne opracowanie profesora Zolla, które jest bardzo merytoryczne, ale napisane trudnym, prawniczym językiem. To ponad 400 stron tekstu napisanych małą czcionką. 

 

 

 

 


Co zrobić, żeby skutecznie chronić się przez rękojmią?

GetHelp.pl codziennie obsługuje kilkanaście reklamacji od Klientów, co pozwoliło nam ułożyć skuteczny proces obsługi reklamacji, który nie angażuje czasu Sprzedawcy. Coraz większa ilość zapytań od Sprzedawców dotycząca reklamacji Klienta, pokazuje nam, że konieczne jest przełożenie przepisów prawnych na zrozumiały i zarazem łatwy język.

Co musi zrobić Sprzedawca, żeby chronić się przez rozszczeniami Klienta? 
Krok 1.
Zdobyć wiedzę, która jest przygotowana w jasny i rzetelny sposób. 
Krok 2. Zdobytą wiedzę wykorzystać w praktyce. 
Krok 3. Przygotować dodatkowe dokumenty reklamacyjne.
Krok 4. Sprzedać dodatkową ochronę - Gwarancję GetHelp.pl.

Wierzymy, że dobra znajomość przepisów pozwoli Wam skutecznie chronić się przed rękojmią. Co więcej przygotowaliśmy szkolenie, które w jasny i zrozumiały dla zwykłego człowieka sposób omawia trudne zagadnienia prawnicze. Uczestnicy szkolenia otrzymają gotowe materiały, które mają za zadanie pomóc im odrzucać bezpodstawne reklamacje od Klientów oraz chronić własne pieniądze.
 
 
Chcesz uwolnić się od telefonów z reklamacjami po godzinach?
Podejmij decyzję, które rozwiązanie wybierasz!
       

       

 

Najczęściej zadawane pytania o rękojmię:

 Czy mogę skrócić rękojmię?
Nie, nie można skrócić rękojmi. Przepisy wprowadzone 1 stycznia 2023 wyraźnie mówią, że nie ma możliwości skrócić rekojmi. 
 Ile czasu ma Klient na zgłoszenie reklamacji?
Klient ma 6 lat na zgłoszenie wykrytej wady.
 W jaki sposób Klient może zgłosić reklamację z rękojmi? 
Klient może zgłosić w dowolny sposób reklamację z rękojmi. Może to być poprzez sms, media społecznościowy lub ustnie. 
 Czy sprzedając samochód na firmę możemy skutecznie wyłączyć rękojmię na fakturze?
Nie, wyłączenie rękojmi powinno nastąpić na odrębnym dokumencie. Co więcej, jeśli zakup nie jest związany z charakterem zawodowym przedsiębiorca jest traktowany jak zwykły konsument.
 Czy jeśli Klient skorzysta z Gwarancji to zwalnia mnie to z rękojmi?
Tak, ale tylko w ramach tej samej awarii. Warunkiem jest wypłata świadczenia w ramach zgłoszenia awarii z tytułu Gwarancji. 
 Co tak naprawdę mnie chroni?
Pełną ochronę zapewnia Ci skorzystanie ze wszystkich uprawnień, między innymi aktywacja Gwarancji do sprzedanego samochodu oraz sporządzenie odpowiednich dokumentów. Szerzej mówimy o tym w szkoleniu on-line. 


Jesli chcesz się dowiedzieć więcej, możesz zamowić podstawową wiedzę TUTAJ. 


Czytaj więcej tutaj: 
 Jak chronić się przed rękojmią? 
 Jak zwiększyć liczbę Klientów?
☞ Niezależnie co sprzedajesz mamy na to Gwarancję. 

 

Podziel się