Jak dbać o samochód? Wymiana części i płynów eksploatacyjnych.

Jak dbać o auto rzadko używane? Najczęstsze awarie i koszty z nimi związane.

Z tego artykułu można dowiedzieć się:

Każdemu samochodowi należy poświęcić dużo uwagi, zarówno takiemu, który dużo jeździ i spędza się w nim więcej czasu niż w domu, jak i samochodowi tak zwanego „majówkowego kierowcy” czyli osobie, która wyjeżdża w trasę tylko w wyższej sprawie, planując drogę bardzo skrupulatnie tak aby czas jazdy był jak najkrótszy. O swoje auto należy dbać, szczególnie jeśli jest to samochód używany, który ma już swoją bogatą i długą historię, a jego elementy zostały poddane niejednej próbie wytrzymałości. Jednak warto pamiętać, że nowe auta również mogą posiadać wady fabryczne, które prędzej czy później się ujawnią. Samochód jest zobowiązaniem długoterminowym i to jak będzie się sprawował zależy od właściciela. Każdy pojazd zużywa się w wyniku eksploatacji, szczególnie gdy jest często używany. Jednakże „zastany” samochód również generuje problemy mogące doprowadzić do dużego zniszczenia auta.

Jak dbać o samochód?

Dlatego nieważne czy pojazd służy do krótkich, weekendowych przejazdów czy do pokonywania codziennych dużych odległości, to warto mieć rozwiązanie, które zadziała w razie awarii samochodu. Szczególnie, gdy nie można pozwolić sobie na długie zatrzymanie na trasie ze względów zawodowych czy nie posiada się zbytnio doświadczeń związanych z awarią auta wynikających ze zbyt małego stażu jazdy. Najlepszym dostępnym sposobem jest gwarancja na samochód, o której można dowiedzieć się więcej klikając TUTAJ

Samochody z założenia służą do jeżdżenia i tak jak inne przedmioty, które nie są używane, mogą się po prostu zepsuć z czasem. W wyjątkowo złej sytuacji są rzadko używane auta pozostawione na otwartej przestrzeni, na które oddziaływają warunki atmosferyczne. Właściciele takich aut powinni jak najszybciej zaopatrzyć się w wiatę, znaleźć garaż lub spróbować trzymać samochód pod zadaszeniem. Słońce destrukcyjnie wpływa na lakier, wszelkie plastiki i uszczelki, a wilgoć prowadzi do korozji hamulców oraz nadwozia. Jak zatem zadbać  o auto, które jest rzadko używane?

Jak dbać o samochód, który dużo stoi?

 

Elementy, na które trzeba zwrócić uwagę gdy samochód dużo stoi.

 

Należy zawsze zwracać uwagę na specyfikę poszczególnych układów w aucie i jak można zmniejszyć negatywne skutki ich rzadkiego używania:

 

Układ elektryczny

 

Elektryka w samochodzie. Niektóre elementy pobierają prąd nawet wtedy, gdy auto stoi. W ich skład wchodzą takie urządzenia elektryczne jak alarm, radio lub zestaw głośnomówiący. Źródłem ich zasilania jest akumulator w skrócie odpowiadający za to czy auto pojedzie czy nie. Akumulator ładuje się podczas jazdy więc oczywistym jest to, że kiedy samochód nie jeździ przez długi czas, to dochodzi do rozładowania tego elementu i odpalenie pojazdu będzie niemożliwe. Czasami akumulator jest tak rozładowany, że jedynym wyjściem jest jego całkowita wymiana co generuje niepotrzebne koszty i potrzebna jest osoba umiejąca wymienić akumulator. Na rynku istnieją niedrogie ładowarki podtrzymujące energię w akumulatorze oraz różne specyfiki zabezpieczające wrażliwe połączenia elektryczne i styki przed utlenianiem.

Zepsuty akumulator

Awaria akumulatora

Należy pamiętać również, że przyczyny awarii akumulatora mogą być dużo poważniejsze i zwiastować większe kłopoty, np. uszkodzony alternator odpowiadający za zasilanie akumulatora. Zobacz, jakie są skutki usterki alternatora, jak można je rozpoznać i jakie są koszty naprawy. (link do artykułu o alternatorze).

Warto liczyć się z tym, że rzadko ruszany pojazd może stanąć na drodze niedługo po odpaleniu silnika. Dla kierowcy oznacza to brak możliwości dalszej jazdy i najprawdopodobniej będzie trzeba wezwać pomoc drogową. Kierowca posiadający gwarancję GetHelp.pl może wezwać pomoc używając prostej aplikacji mobilnej. Dzięki wbudowanej w nią funkcji geolokalizacji, auto zostanie automatycznie zlokalizowane, a GetHelp.pl niezwłocznie poinformuje o tym holownika, który zawiezie samochód do najbliższego warsztatu bez dodatkowych kosztów.

 

Paliwo

 

Gdy paliwo ma styczność z powietrzem to szybciej się starzeje i traci właściwości powodując problemy z uruchomieniem silnika. Dlatego warto mieć samochód załadowany do pełna. Dodatkowo nie dochodzi do skraplania się pary wodnej w zbiorniku, a metalowy bak nie ulega korozji. Związane z ewentualną korozją zanieczyszczenia mogą uszkodzić nawet wtryski i cały układ paliwowy. Jednym z podstawowych objawów uszkodzenia wtrysków oprócz problemów z uruchomieniem silnika jest zaświecenie się kontrolki „check engine” na czerwono co uniemożliwia dalszą jazdę.

Czy tankować bak do pełna?

Awaria wtrysków

W takich sytuacjach gwarancja GetHelp.pl jest nieoceniona. W ramach pakietu gwarancyjnego zorganizujemy holowanie, diagnozę w warsztacie oraz bezgotówkowe pokrycie kosztów naprawy awarii i części, które w przypadku wtrysków są niezwykle wysokie! Aby je sprawdzić należy kliknąć TUTAJ.

 

Olej

 

Gdy auto jest długo unieruchomione, olej powinno się wymieniać częściej. Po pierwsze starzeje się on bez względu na przebyte samochodem kilometry. Co więcej, w kontakcie z powietrzem, a także smarowanymi elementami zmienia właściwości. W dodatku kiedy auto długo stoi olej spływa do miski olejowej, co powoduje zagrożenie korozją dla wszystkich kluczowych elementów silnika. Rdza dociera do gładzi cylindrów, zaworów i wałków rozrządu, przez co silnik pracuje słabiej i zwiększa się spalanie. W dodatku brak odpowiedniego smarowania powoduje pękanie uszczelek, które trzeba będzie wymienić przed następnym uruchomieniem silnika.

Jak dbać o silnik?

Należy pamiętać
Ludzie często mają błędne przekonanie, że zapalenie samochodu i zostawienie go na jałowym biegu pomoże. Jednakże może to jedynie zaszkodzić. Aby zapobiec uszkodzeniom, należy pokonywać co jakiś czas co najmniej kilkanaście kilometrów w jednostajnym tempie. Przy odpalaniu koniecznie należy pamiętać o zaczekaniu do osiągnięcia właściwej temperatury pracy przez silnik. To zapewni odparowanie z oleju wody skraplającej się w silniku i ponowne rozruszanie się oraz nasmarowanie części w układzie napędowym.

 

Płyny eksploatacyjne

 

Pozostałe płyny eksploatacyjne, o których tak samo zapominają bardzo doświadczeni kierowcy i sezonowcy. Oprócz oleju silnikowego w samochodzie znajdują się inne żywotne ciecze eksploatacyjne, takie jak: olej w skrzyni biegów, płyn hamulcowy i wspomagania kierownicy, chłodniczy i równie często pomijany płyn do spryskiwaczy. W przypadku tego ostatniego moment wymiany jest prosty do rozpoznania – gdy się kończy lub zmienia się pora roku i w grę wchodzą bardzo niskie lub bardzo wysokie temperatury. Pozostałe płyny eksploatacyjne należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta, a nawet częściej. Zaniedbanie tych czynności może skutkować poważnymi uszkodzeniami samochodu, których koszt może być bardzo wysoki, ponieważ naprawa nie będzie obejmować jedynie wymiany płynów i olejów.

Kiedy wymieniać płyny eksploatacyjne?

 

Opony

 

Opony w samochodzie, który nie jeździ zbyt często, można napompować nieco mocniej o jakieś 10-20% więcej niż wskazuje norma. Dzięki temu można uniknąć uszkodzenia i deformacji opon. Warto też od czasu do czasu przestawić samochód o metr lub kilka, aby zmienić punkt nacisku ciężaru auta i uniknąć odkształceń. Ponadto należy kontrolować czy ciśnienie w oponach się nie zmniejsza, a może tak się stać gdy długo narażona na zmienne temperatury guma starzeje się, aż w końcu pęka. Wiąże się to z kosztami wymiany opony na nową, a warto zaznaczyć, że trzeba wymieniać obie opony na jednej osi. Jednak na rynku dostępne są preparaty opóźniające starzenie się gumy, więc opłaca się w nie zainwestować.

Kiedy wymieniać opony?

 

Ochrona lakieru

 

Przed szkodzącym promieniowaniem ultrafioletowym negatywnie wpływającym na lakier chroni wosk. Oprócz elementów estetycznych, stanowi dodatkową barierę dla soli drogowej oraz zabrudzeniami spowodowanymi przez ptaki. Woskowanie samochodu  sprzyja też łatwiejszemu myciu. Auto prawie nieużywane jest bardziej narażone na korozję, a efekt ten wzmacnia pozostawienie pojazdu na świeżym powietrzu. Duże amplitudy temperatury, zmienne warunki atmosferyczne, opady deszczu i wspomniane już promienie słoneczne przyczyniają się do pogorszenia stanu karoserii. Szczególnie wilgoć powoduje szybsze rdzewienie najdrobniejszych ubytków, a żywica drzew, działalność zwierząt czy inne substancje, np. sadza, mają wpływ na wypalenie i blaknięcie lakieru. Tak jak zostało wspomniane na początku – warto zadbać o odstawienie pojazdu pod dach lub do garażu. Ważne, aby to było miejsce ciepłe i suche o twardym podłożu. Nadwozie samochodu pozostawionego na glebie będzie korodować szybciej na skutek wilgoci. Dostępne są też specjalne pokrowce na samochody, które chronią przed słońcem i deszczem.

Co powoduje korozję auta?

 

Rzadko używany samochód, a awarie.

 

Podsumowując, rzadko używane auto może narazić kierowcę na dodatkowe koszty naprawy tak samo jak samochód będący niemal non stop w ruchu. Producenci aut nie bez powodu określają moment wymiany poszczególnych elementów, które to założenia są ogólne. Należy zastosować je w przypadku wszystkich pojazdów bez względu na to jak często są używane. Najgorszy jest fakt, że przy rzadko uruchamianych autach bardzo łatwo przeoczyć pierwsze oznaki awarii jakiegoś podzespołu, ponieważ na krótkich trasach można nie zauważyć niektórych objawów. Poszczególne elementy nie zdążą się „nagrzać” więc wszelkie ewentualne usterki mogą się nie ujawnić. Można nawet nie zdawać sobie sprawy, że silnik wydaje inne odgłosy niż zwykle lub spalanie oleju czy benzyny jest większe niż powinno.

Każdy kierowca niezależnie od tego ile i jak często jeździ, powinien posiadać opcję błyskawicznej i niezawodnej pomocy  w razie awarii swojego samochodu oraz ochronę dla mechanicznie psujących się elementów niewynikających z eksploatacji. Często naprawa awarii mechanicznych wiąże się z dużo wyższymi kosztami, ponieważ już same części są bardzo kosztowne, a dochodzi jeszcze do tego montaż i demontaż, robocizna i koszt holowania do warsztatu. Gwarancja GetHelp.pl chroni kierowcę przed tymi kosztami, oferując bezpłatne holowanie do warsztatu, naprawę awarii i bezgotówkowe pokrycie kosztów robocizny oraz części.

 

 Zobacz również:

 

 

Podziel się