Filtr cząstek stałych - DPF, FAP, GPF.

Filtr cząstek stałych. Wszystko co musisz wiedzieć o DPF, FAP oraz GPF

Prawdziwy diesel musi dymić. To powiedzenie słyszeli chyba wszyscy właściciele aut z silnikami wysokoprężnymi i nie tylko oni. Spalanie oleju napędowego w jednostkach napędowych powoduje emisję sadzy, powstałej z niedopalonego w cylindrach paliwa.

Filtr dpf co to jest?

By zaradzić temu problemowi oraz jednocześnie zadbać o środowisko naturalne, do układów wydechowych wprowadzono filtry cząstek stałych. Miały one stać się rozwiązaniem problemu i proekologiczną nowinką. Zamiast tego są jednak do dzisiaj zmorą kierowców.

Pierwsze tego typu urządzenia, filtry DPF, pojawiły się jeszcze w latach 80-tych ubiegłego wieku. Standardy emisji silników diesla stawały się coraz bardziej surowe, co ostatecznie spowodowało konieczność montażu filtra DPF, lub jego odmiany FAP. Po 10 latach obowiązek rozszerzono także na auta benzynowe, które musiały od tej pory posiadać filtr GPF.


SPIS TREŚCI


Filtry DPF, FAP, GPF – czy różnią się od siebie?

 

Filtry DPF oraz FAP mają dokładnie takie same zadania. Wychwytują one cząsteczki stałe, czyli wspomnianą wcześniej sadzę, w układzie wydechowym samochodu z silnikiem wysokoprężnym. Różnią się między sobą wyłącznie mechaniką działania. Tymczasem filtr GPF przeznaczony jest do pojazdów zasilanych benzyną.

Filtr DPF

Głównym elementem DPF jest wkład ceramiczny, który zbudowany jest z wielu ciasnych kanalików. Wtłoczone do nich spaliny, mogą wydostać się na zewnątrz dzięki porowatej budowie wkładu, cząsteczki sadzy natomiast są zbyt duże i pozostają w filtrze. Gdy cząstek stałych jest za dużo, muszą one zostać dopalone w temperaturze 500-600 stopni. O wysoką temperaturę łatwo gdy DPF zamontowany jest blisko silnika, albo gdy samochód pokonuje długie trasy. Kierowca miejskiego diesla tymczasem musi raz na jakiś czas dopalić sadzę “żyłując” silnik na wysokich obrotach przez kilkanaście minut.

Filtr fap

Filtr FAP działa na podobnej zasadzie co DPF. Jest to jednak rozwiązanie bardziej skuteczne, ponieważ korzysta z płynu katalicznego, który nawet o 100 stopni obniża temperaturę zapłonu sadzy. Pozwala to, oczywiście, na jej bardziej efektywne wypalanie, nawet podczas jazdy miejskiej. Niestety, okresowa wymiana płynu wiąże się z wydatkiem około 500 – 1000 zł. Do tego filtry FAP nie są całkowicie, a jedynie bardziej niż DPF odporne na zapychanie.

Filtr GPF

Czy silniki benzynowe mają dpf? Tak, ale pod inną nazwą! GPF to filtr cząstek stałych montowany w silnikach benzynowych od 2014 roku. Jego budowa oraz działanie są podobne, jak przypadku DPF. Różnica wynika z silnika spalinowego, który generuje gazy o znacznie wyższej temperaturze. Dzięki temu dopalanie sadzy jest o wiele prostsze. Nagromadzenie się cząstek stałych w filtrze usuwane jest przez komputer pokładowy ECU w sposób, którego większość kierowców nawet nie odczuwa.


Filtr cząstek stałych DPF a katalizator

Filtr DPF i katalizator mają dokładnie takie samo zadanie – oczyszczanie spalin na drodze z silnika do rury wydechowej. Robią to jednak na różne sposoby.

Czy dpf to katalizator?

Filtr, jak już wspomniano, czyści gazy z niedopalonej sadzy. Wkład ceramiczny wychwytuje jej cząstki, a praca silnika na wysokich obrotach podnosi temperaturę i wypala je. Tymczasem katalizator redukuje szkodliwe tlenki azotu i węgla oraz węglowodory. Robi to przy pomocy stosowanych w nim metali szlachetnych, palladu i platyny. Możliwość odzyskiwania tych ostatnich była zresztą przed laty w Polsce powodem plagi kradzieży katalizatorów.

Przez pewien czas starano się zastąpić oba elementy układu napędowego jednym. Filtry pełniły wówczas obie role. Dzisiaj nie stosuje się już tego rozwiązania i nowe samochody wyjeżdżają z fabryki z katalizatorami oraz filtrami jednocześnie.


Filtr cząstek stałych 

Założenie w przypadku filtrów cząstek stałych było proste. Jeśli wyłapią one z gazów spalinowych ilość sadzy, która zagrozi zapchaniem się filtra, komputer pokładowy poinformuje o tym kierowcę. Problemem stało się używanie znacznej części samochodów na krótkich trasach. Na przykład jazda miejska, odbywająca się w większości na dystansach około 10 kilometrów, nie pozwala na efektywne wypalenie nagromadzonej w filtrze sadzy.


 

Objawy zapchanego DPF

Filtr dpf nie mogąc się oczyścić, powoduje zapychanie się układu wydechowego. Efekty są łatwe do przewidzenia:
- spadająca moc silnika, a wraz z nią także osiągi auta,
- świecąca kontrolka ‘check engine’,
- uszkodzenie napędu.
Filtr zapchany niedopaloną sadzą może też wymagać wymiany na nowy. Niestety, wiąże się to ze sporymi kosztami.

Cena filtra cząstek stałych

Nowy, oryginalny filtr to wydatek od około 3000 złotych w górę. . A mówimy tutaj o samym filtrze, usunięcie starego i montaż nowego to także koszty.

Warto więc kupić auto używane z Gwarancja GetHelp.pl, dzięki której unikniesz kosztów związanych z regeneracją czy wymianą filtra cząsteczek stałych. Układ oczyszczania spalin wraz z zaworem EGR jest objęty najwyższym pakietem gwarancji GRAND. Koszty związane z nieprawidłową pracą filtra cząsteczek stałych wahają się w zależności od stopnia zanieczyszczenia. Jednakże zaniedbanie tego elementu nie pozostawia innych możliwości niż jego wymiana, a wtedy koszty idą mocno do góry, np. 


Regeneracja, czy wymiana filtra? 

By nie rujnować domowych budżetów, kierowcy stosują trzy metody budżetowego radzenia sobie z zapchanym filtrem cząstek stałych:

  • Cena regeneracji filtrów DPF

W cenie około 800-1000 złotych warsztaty oferują czyszczenie ultradźwiękowe lub płukanie hydrodynamiczne. Zabiegi te usuwają część zastałej sadzy z wkładu z węglika krzemowego. Niestety, po pierwsze przy okazji mogą te wkłady uszkodzić, zmniejszając efektywność filtra. Po drugie zaś, efekt jest krótkotrwały i nawet po pół roku DPF może znów ulec zapchaniu. 

Jakie samochody mają filtr cząstek stałych?

Dzisiaj każdy nowy i znakomita większość używanych aut posiada filtr cząstek stałych. Warto o tym pamiętać, szczególnie jeśli nasz samochód używany jest głównie w jeździe miejskiej. A jeśli przydarzy się nam konieczność wymiany DPF, FAP lub GPF, lepiej rozważać nie opcje najtańsze, ale takie, które zapewnią najlepsze rezultaty. Zarówno dla naszych portfeli, jak i dla środowiska naturalnego.

 

Zobacz również:
- Jakie auto używane kupić?
- Jak zapobiegać awarii turbosprężarki w samochodzie?
- Jak zmieniamy się dla naszych klientów - 5 lat GetHelp.pl.

Podziel się