Jak Klienci wykorzystują rękojmię?
Uważasz, że temat reklamacji nigdy Cię nie dosięgnie? Sprzedajesz samochody twardą ręką i nie przyjmujesz reklamacji po sprzedaży samochodu? Jak mówi staropolskie przysłowie „nie ma cwaniaka nad Polaka” oto dowód:
Klienci są coraz bardziej roszczeniowi
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach pod przewodnictwem dr. Inż. Urszuli Balon przeprowadził badanie zachowań konsumentów przy składaniu reklamacji. Jak wskazano w wymienionej pracy „Sama myśl o złożeniu reklamacji wywołuje u Klientów negatywne skojarzenia”. Klienci są niezadowoleni z samego faktu nabycia produktu, który jest dla nich problematyczny. Z roku na rok zachowania Klientów stają się co raz bardziej roszczeniowe, a wszystko za sprawą internetu oraz „pseudo specjalistów” w mediach społecznościowych, którzy udają, że znają prawo.
W wyszukiwarce internetowej na hasło „wada ukryta samochodu” – czyli jedna z najczęściej wyszukiwanych fraz związanych z motoryzacją Klienci znajdą mnóstwo sponsorowanych porad jak zwrócić samochód. Oto przykład:
Google za sprawą algorytmów sam podpowiada, że w momencie wykrycia wady przez Klienta (obojętnie czy obiektywnie Klient ma rację czy nie) artykuły podpowiedzą mu, ile ma czasu na reklamację oraz w jaki sposób zwrócić auto z wadą. Co gorsza, jak pokazaliśmy na samym wstępie ludzie dzielą się sposobami na szybki zwrot pieniędzy od Sprzedawców bez konieczności negocjacji. Niestety, bez odpowiedniego procesu obsługi Klienta, wielu Sprzedawców, którzy ignorują zmiany w rękojmi przegra każdą sprawę w sądzie.
Co zrobić, aby uniknąć wyłudzenia pieniędzy?
Powiedzmy wprost, zachowanie Klienta z powyższego przykładu jest próbą oszustwa i wyłudzenia.
I nie ma tu znaczenia w jakim stanie samochód został sprzedany, skoro Klient i tak wie, że chce „naciąć handlarza”. Być może Twoi koledzy lub Ty sam korzystacie z dokumentów od prawników albo ich pomocy w odpisywaniu na pisma i reklamacje. ALE! Pamiętaj o dwóch rzeczach:
⦁ W interesie prawnika jest doprowadzenie sprawy przed sąd. To wtedy drastycznie wzrasta jego wynagrodzenie, a im dłużej trwa sprawa sądowa tym więcej pieniędzy zarobi prawnik.
⦁ Sądy najczęściej orzekają na korzyść konsumentów, uznając ich za stronę słabszą w transakcji oraz Sprzedawców za profesjonalistów, którzy powinni prześwietlić każdą śrubkę i podkładkę w samochodzie.
Dlatego, czy Ci się to podoba czy nie zawsze rekomendujemy mediacje z Klientem oraz zaproponowanie pomocnej dłoni. Dlaczego w ogóle możemy o tym mówić? To prawda, że GetHelp.pl nie zajmuje się sprzedażą samochodów. Niemniej od 2016 roku codziennie obsługujemy kilkanaście reklamacji dziennie od Klientów, którzy kupili samochody używane. Przez ten czas obsłużyliśmy ponad 53 000 reklamacji. Nasza filozofia i działania prowadzące do załatwienia sprawy na etapie przedsądowym sprawiły, że 96% Klientów jest zadowolonych z naszej obsługi, a na współpracę z nami zdecydowało się ponad 4000 komisów i Sprzedawców samochodów. To doświadczenie pomogło nam opracować Autorski Proces Obsługi Reklamacji, który zamyka drogę do reklamacji z tytułu rękojmi w ramach tej samej awarii.
Wybierz swoją drogę
Wiemy już, że Ci, którzy ignorują rękojmię narażają się na ogromne problemy, jeśli Klient ich pozwie, wiemy, że prawnik zarabia na doprowadzeniu sprawy przed Sąd oraz, że najlepszą drogą na rozwiązanie sporu z Klientem są mediacje.
Biorąc pod uwagę powyższe proponujemy każdemu Sprzedawcy stworzenie i wdrożenie w swoich przedsiębiorstwach Procesu Obsługi Klienta. Możesz wdrożyć go sam, z pomocą prawnika albo z nami. To do Ciebie należy wybór.
Opcja 1: Chcę sam wdrożyć Proces Obsługi Klienta
Jeśli chcesz wdrożyć samodzielnie Proces Obsługi Klienta to poniżej prezentujemy listę narzędzi, które potrzebujesz:
⦁ Wiedza prawna o rękojmi
⦁ Budżet na ewentualną naprawę lub wypłatę pieniędzy Klientowi (min. 500-1000zł z każdego samochodu)
⦁ System do katalogowania zgłoszeń (np. Excel lub zewnętrzne oprogramowanie)
Ta opcja zakłada, że w momencie złożenia reklamacji sam zdecydujesz, czy chcesz uznać reklamację Klienta i wypłacić pieniądze, czy pójdziesz z Klientem w spór sądowy, aby uniknąć jakiejkolwiek wypłaty. W takiej sytuacji wystarczy, że poznasz przepisy które regulują Prawa Konsumenta, Sprzedaż oraz zwroty samochodów. Pamiętaj, że 1 stycznia 2023 doszło do zmiany prawa (TUTAJ poznasz 17 zmian ważnych dla Sprzedawców samochodów używanych) Zmiany w przepisach, mity i fakty o rękojmi oraz proces wdrożenia samodzielnego systemu obsługi reklamacji (w tym listę niezbędnych dokumentów, które musisz przygotować) przygotowaliśmy w e-booku oraz specjalistycznym szkoleniu. Oba produkty dostępne są TUTAJ.
Opcja 2: Mam swojego prawnika
To najprostsza, ale i najdroższa forma obsługi Klienta. Możesz udzielić pełnomocnictwa swojemu prawnikowi, aby w Twoim imieniu rozpatrywał reklamacje od Klientów. Zazwyczaj jedno pismo od prawnika kosztuje 150-500 PLN (podobne są ceny konsultacji). Jednakże jak już wspominaliśmy wraz z rozwojem sprawy należy liczyć się z o wiele wyższymi kosztami rzędu dodatkowo od 2000 do kilku tysięcy za sprawę.
Co istotne, wielu prawników opiera się na starych przepisach, które nijak mają się do reklamacji na samochody kupione po 1 stycznia 2023. Dlatego zalecamy Ci wybór prawnika z wyższej półki lub zaznajomienie się z podstawowymi przepisami i Ustawami.
Opcja 3: Chcę przenieść odpowiedzialność za kontakt z Klientem na GetHelp.pl
Dla tych najbardziej wymagających Sprzedawców, którzy wolą po prostu oddać sprawę ludziom, którzy posiadają własną infrastrukturę, olbrzymie doświadczenie w rozwiązywaniu sporów z Klientem i ludzi do obsługi reklamacji 24h/7 dni w tygodniu polecamy trzecią opcję. W jej ramach przygotowaliśmy specjalną ofertę, która zawiera pakiet gwarancji oraz ochrony przez 2 lata, czyli przez cały czas trwania rękojmi. W ramach tej opcji bierzemy na siebie kontakt z Klientem zarówno z tytułu rękojmi oraz gwarancji oraz reprezentowanie Sprzedawców w pismach i telefonach tak, aby uniknąć rozprawy sądowej. Wiemy z doświadczenia, że sprawy, które kończą się ugodą i negocjacjami są najlepsze dla obu stron. Aby skorzystać z tej opcji wypełnij formularz poniżej lub zadzwoń: 736 300 707.