Co zrobić po zakupie auta? - rejestracja samochodu

Co należy zrobić po zakupie samochodu używanego? Jakie kroki trzeba podjąć od razu, a z czym można trochę zaczekać?

Najczęściej ludzie bardzo skupiają się na tym, jak kupić samochód używany. Należy pamiętać jednak, że jest to tylko jeden z etapów procesu zakupowego. Istnieje jeszcze szereg czynności, które trzeba wykonać po zakupie auta. Bez nich, nie można użytkować samochodu ani bezpiecznie, ani legalnie. Poradnik jest podzielony na 3 części i szczegółowo opisuje obowiązkowe rzeczy, które należy zrobić po zakupie auta:

  1. Rejestracja i ubezpieczenie samochodu
  2. Wymiana elementów eksploatacyjnych
  3. Rozszerzenie gwarancji

Część 1. Rejestracja samochodu i ubezpieczenie OC.  

 

Bez względu na to, czy kupuje się pierwszy czy piąty samochód, to dopełnienie odpowiednich formalności jest podstawą.

W ich zakres wchodzi między innymi rejestracja samochodu w wydziale komunikacji w ciągu 30 dni od momentu zakupu. Jak mówią przepisy, od 1 stycznia 2020 roku, za przekroczenie terminu rejestracji nakłada się karę w wysokości do 1000 zł. Jednakże to urzędnik decyduje ostatecznie o wysokości takiej kwoty, patrząc czy wystąpiły wcześniejsze zaniedbania ze strony osoby chcącej zarejestrować samochód i jak duże jest opóźnienie.

Jeśli samochód jest współwłasnością, to we składaniu wniosku muszą uczestniczyć wszyscy współwłaściciele. Ewentualnie można przygotować upoważnienie do ustawienia pełnomocnictwa, do napisania którego nie trzeba używać specjalnego wzoru (choć jest to szybszy sposób). Wystarczy zawrzeć w nim następujące informacje:

- imię i nazwisko
- adres
- numer PESEL
- kogo i do jakich czynności upoważnia się tę osobę
- stopień pokrewieństwa z tą osobą, ponieważ na tej podstawie ustala się koszt pełnomocnictwa

Wzór pełnomocnictwa do rejestracji można pobrać klikając poniżej:

Upoważnienie do rejestracji pojazdu umożliwia:

  • rejestrację pojazdu
  • odbiór dowodu rejestracyjnego (stałego),
  • wymianę dowodu rejestracyjnego
  • wyrejestrowanie pojazdu

Jeśli upoważniony miałby odbierać też stały dowód rejestracyjny, to wystarczy wymienić obie czynności. Nie trzeba przygotowywać oddzielnych dokumentów. W przypadku udzielania pełnomocnictwa najbliższej rodzinie, czyli żona, mąż, syn, córka, tata, mama, brat czy siostra, opłata skarbowa nie obowiązuje. W innym razie pełnomocnictwo kosztuje 17 zł. Upoważniony może złożyć również wniosek o rejestrację pojazdu za nas, ale musi mieć ze sobą wszystkie wymagane dokumenty. Jeżeli chodzi o samochód firmowy, rejestracji auta dokonuje osoba reprezentująca przedsiębiorstwo.

Jak zarejestrować samochód? Są 3 możliwości:

  1. Rejestracja samchodu online– trzeba wejść na stronę wybranego wydziału komunikacji i sprawdzić, czy posiada on skrzynkę podawczą i jakie są wymagania, żeby przekazać wniosek o internetową rejestrację samochodu.
  2. Złożenie wniosku w urzędzie, czyli w wydziale komunikacji. Należy wybrać wydział komunikacji w miejscu, w którym jest się zameldowanym.  
  3. Wysłanie wniosku pocztą tradycyjną (najlepiej list ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru)

Gotowy wzór wniosku rejestrację pojazdu do pobrania poniżej:
 
Koszt rejestracji samochodu
 

Najczęściej jest to koszt 180,5 zł. Wszystkie opłaty należy uregulować przed złożeniem wniosku, ponieważ potwierdzenie dokonania płatności wchodzi w skład wymaganych dokumentów. Koszty są następujące:

 

Rejestracje samochodu (tablice rejestracyjne)

Jeżeli zakupiony samochód używany jest zarejestrowany w innym wydziale komunikacji, niż miejsce zamieszkania nowego właściciela samochodu. W innym razie, nie trzeba wymieniać tablic rejestracyjnych i zmieniać naklejki kontrolnej.

Standardowa rejestracja samochodu z wymianą tablic rejestracyjnych i naklejki kontrolnej kosztuje 180,5 zł. Natomiast koszt bez wymiany powyższych elementów to mniej niż 100 zł. Możliwe jednak, że w 2021 roku przepisy dotyczące wymiany tablic rejestracyjnych ulegną zmianie. Obecnie po kupnie samochodu nowy właściciel podczas przerejestrowywania otrzymuje nowe tablice rejestracyjne. W przyszłości – od 4 czerwca 20201 roku – składając wniosek, uniknie takiej konieczności. Jest to o tyle ważne, że dzięki temu rozwiązaniu uniknie się kosztów wydania nowych tablic rejestracyjnych – w sumie zaoszczędzi się 99,50 zł!

Dodatkowe koszty związane są również ze sprowadzaniem samochodu z zagranicy (wyrobienie karty pojazdu i konieczność tłumaczenia dokumentów).Taka karta kosztuje 75,5 zł., a koszt tłumaczenia jest uzależniony od miejsca korzystania z usługi. Każda strona to wydatek wysokości kilkudziesięciu złotych.

Rejestracja samochodu - dokumenty

  • Wniosek o rejestrację pojazdu – formularz umieszczony powyżej można wydrukować i wypełnić
  • Dokument potwierdzający tożsamość – czyli dowód osobisty albo paszport, a w przypadku samochodu zarejestrowanego na firmę – odpis KRS.
  • Tablice rejestracyjne lub stosowne oświadczenie w przypadku pojazdu sprowadzonego z zagranicy bez tablic rejestracyjnych albo konieczności zwrotu tych tablic do organu rejestrującego państwa, z którego pojazd został sprowadzony. Potwierdzenie wszystkich płatności.
  • Karta pojazdu, jeśli została wydana.
  • Dowód rejestracyjny ze wpisem o ważnym badaniu technicznym.
  • Dokument potwierdzający, że jest się właścicielem samochodu – czyli umowa kupna-sprzedaży, umowa darowizny samochodu i inne lub faktura zakupu (vat, faktura vat marża)

W razie rejestracji samochodu z zagranicy dodatkowo należy przygotować:

  • Jeżeli auto jest sprowadzone z kraju nienależącego do UE, to potrzebne jest:

- potwierdzenie odprawy celnej, potencjalnie informacja o numerze, miejscu i dacie odprawy celnej.

  • Jeżeli samochód sprowadzony jest z państwa należącego do UE – potwierdzenie zapłaty akcyzy

 
Na koniec, należy pamiętać że  urzędnik nie zarejestruje samochodu bez zawarcia umowy ubezpieczenia OC przez nowego właściciela auta. Porusznia się po polskich drogach bez ważnego ubezpieczenia grozi poważnymi konsekwencjami. Należą do nich, m.in. nałożenie kary przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) lub pokrycie kosztu odszkodowania spowodowanego jazdą nieubezpieczonym samochodem.  Zawarcie polisy OC w GetHelp.pl zajmuje tylko 3 minuty przez telefon! Więcej informacji można znaleźć tutaj Dodatkowo, dla posiadaczy gwarancji, GetHelp.pl proponuje zniżki. Rejestrowanie samochodu wiąże się z poświęceniem czasu, ale warto tego dopilnować, aby uniknąć nieprzyjemności.
 

Więcej na temat 3 rzeczy, które należy zrobić po zakupie używanego samochodu w poradniku część 2.

 

 

Przeczytaj więcej o:

Ile dodatkowo może kosztować samochód bez gwarancji GetHelp.pl?

Jak znaleźć samochód z gwarancją GetHelp.pl?

Jak Klienci GetHelp.pl zgłaszają awarie?

Podziel się