Uwaga! To się psuje: układ wydechowy

Układ wydechowy też się psuje!

Na co dzień go praktycznie nie widać i nie przywiązujemy do niego wagi. Działa to działa, jeśli nie działa, to nie ma tragedii – myślą niektórzy kierowcy. Dopiero kiedy nasz samochód zaczyna podejrzanie głośno pracować i „ryczy” niczym smok to najprawdopodobniej uszkodził się układ wydechowy. Układ wydechowy to nie tylko rura wydechowa, ale też DPF czy EGR.

Czasy, kiedy układ wydechowy tworzyła „zwykła” rura wydechowa z katalizatorem przeszły już do historii. W XXI wieku, kiedy to coraz bardziej dbamy o środowisko i „walczymy” o spadek jego zanieczyszczenia układ wydechowy spełnia również rolę „oczyszczacza” spalin. I to właśnie elementy odpowiedzialne za zmniejszenie poziomu emisji spalin powodują najwięcej spustoszenia w portfelach kierowców i właścicieli samochodów.

Uszkodzenie układu wydechowego może zostać łatwo wychwycone przez kierowcę, ponieważ objawiają się one zwykle głośniejszą pracą silnika lub stukami występującymi pod pojazdem. W niektórych przypadkach możliwe jest również pojawienie się zapachu spalin we wnętrzu samochodu.

 

Podstawowe zadania układu wydechowego

  • zapewnienie optymalnej pracy silnika
  • prawidłowe odprowadzenie spalin z silnika
  • zmniejszenie poziomu hałasu wydobywającego się z silnika
  • zmniejszenie ilości szkodliwych gazów występujących w spalinach
     

Budowa układu wydechowego

  • kolektor wydechowy - występuje jako pierwszy element układu, przymocowany jest bezpośrednio do bloku silnika i jest elementem odpowiedzialnym za zbieranie gazów spalinowych z kilku sąsiadujących ze sobą cylindrów silnika

  • tłumik – to kolejny element układu wydechowego, który przede wszystkim odpowiada za prawidłową redukcję hałasu

  • rura wydechowa z katalizatorem - który za pomocą zachodzącym w nim reakcji chemicznych redukuje szkodliwe zamieniając je na dwutlenek węgla, parę wodną oraz czysty azot

  • sonda lambda – umieszczona zwykle w kolektorze wylotowym lub w przewodzie odprowadzającym gazy spalinowe z turbiny, której zadaniem jest badanie składu spalin

  • filtr cząstek stałych DPF/FAP, zawór EGR – montowane są zazwyczaj w autach z silnikiem Diesla spełniających normy emisji spalin Euro 4 a więc od roku 2006. Te elementy pojazdu odpowiedzialne są za oczyszczanie spalin ze szkodliwych cząstek stałych – stąd nazwa „filtr cząstek stałych” oraz sadzy. 

Wszystkie te elementy są niezbędnego do tego, aby dochodziło do płynnego i sprawnego odprowadzania oczyszczonych spalin na zewnątrz pojazdu. Jeżeli przepływ gazów spalinowych przez układ nie jest właściwy, na przykład z powodu jakiejś nieszczelności, to może dochodzić do niekontrolowanego wycieku spalin na jednym z wcześniejszych odcinków układu. Wydajność silnika może wówczas zostać poważnie ograniczona. Jeśli wyprowadzane z samochodu spaliny nie zostaną odpowiednio oczyszczone, na przykład z powodu niesprawnego katalizatora, to okażą się niebezpieczne nie tylko dla środowiska, ale i dla znajdujących się w samochodzie pasażerów.


 

Najczęstsze usterki układu wydechowego:

Jego praca odbywa się w bardzo wysokich temperaturach, ma bezpośredni kontakt z niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. Niestety stosunkowo często dochodzi do jego usterek, które w wielu przypadkach skutkują unieruchomieniem pojazdu.
 

Rdza:
Większość układu wydechowego wykonana jest ze stali, która wraz w upływem czasu oraz ilością przejechanych kilometrów zaczyna rdzewieć. Początkowo są to małe naloty rdzy, które z upływem czasu znacząco się powiększają, a co gorsza prowadzą do powstania dziur, a w skrajnych przypadkach do podzielenia układu wydechowego na dwie części. Pierwszym z objawów uszkodzenia układu wydechowego jest zmiana dźwięku, który dociera do nas podczas jazdy samochodem, szczególnie podczas osiągania przez silnik wyższych obrotów. W przypadku zauważenia takiego objawu nie pozostaje nam nic innego jak szybkie udanie się do mechanika, gdzie naprawa sprowadza się do wymiany całości lub fragmentu układu wydechowego.

Zapchanie filtrów cząstek stałych:
Obecnie najczęstszą usterką układu wydechowego jest zapychanie filtrów cząstek stałych, czyli DFP/FAP oraz uszkodzenia zaworu EGR. Do zapchania dochodzi w większości przypadków w sytuacji, gdy auto jest w złym stanie technicznym bądź użytkowane jest wyłącznie na krótkich trasach. W takim przypadku należy spróbować wykonać serwisowe wypalanie filtra cząstek stałych. Niestety nie zawsze zabieg ten przynosi pożądany efekt. W takim przypadku pozostaje nam albo regeneracja filtru cząstek stałych albo jego wymiana na nowy.

Kolektor wydechowy i katalizator:
Kolektor wydechowy pomimo solidnego materiału, z którego został wykonany nie jest wieczny i również dochodzi do jego awarii. Najczęstszą jego awaria jest pęknięcie, które spowodowane jest ciągłą zmianą temperatur – kolektor w bardzo krótkim czasie nagrzewa się do wysokich temperatur (nawet 800 stopni), a następnie stygnie. Charakterystycznym objawem dla uszkodzonego kolektora wydechowego jest charakterystyczny dźwięk silnika przypominający „świsty”. Co więcej w przypadku awarii kolektora wydechowego silnik momentalnie traci pełną moc. 

Sonda lambda:
Nie zapominajmy również o awariach sondy lambdy, która jest odpowiedzialna za pomiar spalin, a na podstawie wyników jej pracy dobierana jest mieszanka paliwowo-powietrzna. W nowoczesnych autach montowane są nawet dwie sondy lambda. Charakterystycznym objawem jej awarii jest znaczący wzrost zużycia paliwa oraz zasygnalizowany błąd po podłączeniu samochodu do komputera diagnostycznego.

 

Jak dbać o układ wydechowy?

Jedną z częstszych i zarazem droższych napraw jest awaria filtra cząstek stałych. A jak dbać o filtr cząstek stałych?
- Dbaj o dobrą kondycję silnika - podwyższone zużycie oleju, niewielkie nieszczelności lub niewłaściwa kompresja, w większości przypadków prowadzi do zwiększenia dymienia i błyskawicznego zatkania filtra cząstek stałych.
- Miejskie korki są zmorą dla DPF-u - typowo miejska eksploatacja prowadzi do błyskawicznego uszkodzenia filtra. Należy raz w tygodniu przewieść samochód na trasie szybkiego ruchu, obwodnicy lub autostradzie. Kilkanaście kilometrów wystarczy, by mechanizm zatrzymywania sadzy funkcjonował prawidłowo.
- Dbaj o sprawność turbosprężarki - w wyniku uszkodzenia turbosprężarki, zazwyczaj dochodzi do przedostawania się oleju silnikowego do układu wydechowego i dolotowego. Z taką usterką można jeździć, ale odwlekanie naprawy o kolejne miesiące doprowadzi do zapchania DPF-u, a w skrajnej sytuacji jego zniszczenia.

Kolejną częstą awarią układu wydechowego jest zaworu recyrkulacji spalin. To właśnie w nim gromadzą się sadze oraz cząstki stałe. Zawór może nawet zaciąć się, gdy na ściankach wydechu nagromadzi się za dużo osadu. W większości przypadków dzieje się tak wtedy, gdy samochodem podróżujemy głównie w mieście, gdzie zawór nie ma możliwości samooczyszczenia się. Czasami zdarza się, że zawór zacina się z powodu nieszczelnych przewodów doprowadzających podciśnienie lub spaliny. Trzeba również zaznaczyć, że w silnikach diesla zawór EGR częściej ulega awarii.
 

Naprawa układu wydechowego:

Największe koszty naprawy układu wydechowego związane są z naprawą zapchanych filtrów DPF/FAP oraz zaworu EGR. Warsztaty samochodowe oferują różne usługi serwisowe pozwalające na usprawnienie zaworu DPF są to między innymi:

- Wypalanie wymuszone albo wypalanie serwisowe – pozwala na przeprowadzenie w warsztacie procesu wypalania aktywnego. Taka usługa kosztuje od 200 zł do 450 zł.

- Chemiczne czyszczenie filtra DPF – opcja czyszczenia chemicznego jest skuteczna i kosztuje od 600 zł wzwyż.

- Wypalanie filtra DPF w piecu indukcyjnym – taką metodę stosuje się w przypadku całkowicie zapchanych filtrów. Wypalanie filtra trwa długo – od 3 do 9 godzin, a ceny takich usług zaczynają się od 650 zł  do nawet 1100 zł.

- Wymiana filtra na nowy albo zregenerowany – jeśli właściciel auta nie zdecyduje się na regenerację filtra, albo nie przyniesie ona rezultatów, pozostaje tylko wymiana filtra na nowy albo na zregenerowany. Cena filtra DPF zależna jest od modelu auta, ale można przyjąć, że dobry filtr kosztuje ok. 4000 zł.

Jak sam widzisz koszty naprawy układu wydechowego nie są niskie, dlatego warto kupić samochód od sprawdzonego sprzedawcy z Gwarancją GetHelp.pl. W ramach gwarancji Master, który ma w zakresie cały układ wydechowy pokrywamy koszty naprawy wszystkich elementów układu wydechowego. Dlatego jeśli kupić auto używane to tylko z Gwarancję GetHelp.pl
 

Zobacz więcej:
⇒ Co kosztuje najwięcej?
Holowanie - całodobowy Assistance z GetHelp.pl
⇒ Jak otrzymać samochód zastępczy? Skąd go wziąć? Jak za niego nie płacić?

Podziel się