Uwaga! To się psuje: pasek rozrządu
Pasek rozrządu = cichy zabójca silnika
Od tego niepozornego kawałka gumy często zależy być albo nie być silnika w twoim aucie.
Pasek rozrządu jest jednym z najważniejszych elementów silnika, choć jego rola często bywa ignorowana. Całkowicie niesłusznie. Warto zauważyć, że uszkodzenia paska często niesie za sobą dramatyczne skutki. To właśnie nagłe uszkodzenie paska rozrządu powoduje uszkodzenie zaworów, głowicy i tłoków co wiąże się z remontem całego silnika.
Ale zacznijmy od początku…
Co to w ogóle jest pasek rozrządu i za co odpowiada?
Pasek rozrządu wykonany jest z kauczuku – gumy odpornej na zgniatanie, ściskanie, ścinanie i rozciąganie. Pasek rozrządu to główny element odpowiadający za napęd rozrządu. Zadaniem paska jest napędzanie wałka albo wałków rozrządu, w zależności od konstrukcji silnika. Pasek łączy koło pasowe na wale korbowym, z kołem lub kołami pasowymi, na wałku lub wałkach rozrządu. Poza tym pasek napędza pompę cieczy chłodzącej (zwaną popularnie pompą wody), pompę oleju silnikowego (której zadaniem jest zapewnienie ciśnienia oleju), a w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa (zarówno benzynowych jak i wysokoprężnych) także pompę wtryskową wysokiego ciśnienia.
Dlaczego trzeba wymieniać pasek rozrządu?
Częstotliwość wymiany paska rozrządu jest głównie uzależniona od przebiegu auta. W większości przypadków pasek rozrządu wymienia się co 90 000 km, lub - jeszcze lepiej - co 60 000 km. Tylko nieliczne modele samochodów wytrzymują bez wymiany paska rozrządu przebiegi większe niż 90 - 120 000 km lub 7 lat z przebiegiem nie wyższym 150 tys.
Należy pamiętać, ze pasek rozrządu jest wykonany z gumy. Oznacza to, ze jest podatny na działanie warunków atmosferycznych – w zależności od aktualnych temperatur rozciąga się w innym stopniu. Guma, z której jest wykonany ta część, mimo że jest chroniona wieloma warstwami chroniącymi, ulega parceniu, co może doprowadzić do zerwania paska. Podsumowując, bez względu na to, ile jeździmy samochodem, musimy regularnie sprawdzać, w jakiej kondycji znajduje się pasek rozrządu.
Należy pamiętać, że wymiana paska rozrządu powinna obejmować także te podzespoły, które bezpośrednio z nim współpracują i mają wpływ na jego żywotność. Są to między innymi :
- Rolkę napinającą (napinacz)
- Rolkę (rolki) prowadzące
- Uszczelniacze wałków rozrządu
- Uszczelniacze wału korbowego
- Koła zębate z którymi współpracuje pasek w przypadku ich mocnego zużycia
- Pompę cieczy chłodzące
- Koło zmiennych faz rozrządu
Zerwanie paska rozrządu- konsekwencje
Jak wspomnieliśmy na początku zerwanie napędu rozrządu, łańcucha czy paska zazwyczaj nie wróży nic dobrego a wręcz przeciwnie. Wiąże się z ogromnymi kosztami. Zerwanie paska rozrządu to jedna z najdroższych w skutkach awarii, do jakich może dojść w silniku. Większości takich wpadek można zapobiec, wymieniając pasek w porę. Co powoduje zerwanie paska? Zawory przestają działać, co w rezultacie prowadzi do ich uszkodzenia oraz zniszczenia tłoków i głowicy. Najczęstszą przyczyną zerwania paska rozrządu jest zatarcie łożyska rolki napinającej pasek w wyniku czego rolka zatrzymuje się. Istnieje także możliwość dostania się ciał obcych pomiędzy elementy paska, a wówczas koło zębate ulega zniszczeniu. Pasek rozrządu niszczy się także podczas kontaktu z olejem lub paliwem.
Ile kosztuje wymiana paska rozrządu?
Niektórzy mechanicy wyceniają wymianę paska rozrządu nawet na kilka tysięcy złotych i warto wiedzieć, że nie jest to, jak czasami się uważa, próba naciągnięcia klienta na wysokie koszty. Wymieniając pasek rozrządu warto udać się do zaufanego warsztatu w wyborze którego pomoże Ci GetHelp.pl.
W niektórych samochodach wymiana wszystkiego co jest związane z rozrządem wraz z kosztami robocizny zamyka się w kwocie ok. 400 - 600 pln. W autach najbardziej skomplikowanych potrzeba na to nawet grubo powyżej 1700 złotych. Do takiego elitarnego grona należy większość silników V6 oraz silników z dwiema głowicami. W przypadku silników z dwiema głowicami to jedyny sposób na dostanie się do napędu rozrządu jest przynajmniej „uniesienie” silnika i demontaż układu chłodzenia (przykład: 2.5 VW Passacie B5). Niekiedy wymiana paska wiąże się ze ściągnięciem co najmniej przedniego zderzaka i dolnej osłony silnika – tak też jest w przypadku Audi A4 (B6) 1.8T.
Pasek rozrządu- jaki wybrać ?
Pasek rozrządu jest dopasowane do konkretnego modelu samochodu, rocznika i mocy silnika. Zalecane są nowe i jak najlepsze jakościowo. W przypadku popularnych modeli aut nie brakuje tańszych zamienników. Trzeba jednak pamiętać o tym, że pasek rozrządu pełni tak ważną rolę, że nie warto ryzykować. Całkowicie odradza się przekładania używanych pasków z innego auta. Jednym z najrozsądniejszych rozwiązań jest wymiana kompletnego rozrządu, czyli wraz z pompą wody, napinaczami, kołem zmiennych faz rozrządu.
Odpalanie auta na „pych” - odradzamy!
Rozładowany akumulator bądź awaria rozrusznika niejednokrotnie zmusza kierowcę do odpalenia samochodu na tzw. „pych”, jednakże jest to rozwiązanie praktycznie niedopuszczalne. Nagłe szarpnięcia w układzie mogą spowodować zerwanie paska, przeskoczenie o kilka zębów lub uszkodzenie zębów i tym samym niekontrolowaną zmianę faz rozrządu. Dlatego nie ryzykuj, zgłoś awarię w GetHelp.pl i skorzystaj z pomocy drogowej w ramach aktywowanej gwarancji.
Jak dbasz, tak masz – pasek wytrzyma dużo, ale w granicach tego, do czego został zaprojektowany.
Nie ryzykuj ! I wymieniaj pasek zgodnie z zaleceniami producenta.