Urząd w dobie Pandemii. Praca zdalna przyczyną problemów kierowców.

Urząd w dobie Pandemii. Praca zdalna przyczyną problemów kierowców

W dniach, od 3 listopada do 4 grudnia, przez wzrost zakażeń koronawirusem, urzędy przechodzą na tryb pracy zdalnej. Dla kierowców może oznaczać to duże problemy. Wobec tego, okazuje się, że załatwienie podstawowych dla nich spraw bez wychodzenia z domu jest możliwe tylko w teorii.


Urzędy przeszły na tryb zdalny

Rozporządzenie o ograniczeniach obowiązujące od 3 listopada, związanych z koronawirusem, przewiduje w urzędach zdalną pracę do 4 grudnia. Przepisy nie są jednak na tyle szczegółowe, by móc określić, jak dokładnie ma wyglądać praca w takich jednostkach. Zadecydują o tym przełożeni osób, które zasiadają w "okienkach". Rozporządzenie mówi:

"Kierownik urzędu administracji publicznej, dyrektor generalny urzędu lub kierujący jednostką organizacyjną wykonującą zadania o charakterze publicznym może wyłączyć z zakresu pracy zdalnej pracowników realizujących zadania niezbędne do zapewnienia pomocy obywatelom (…), jeżeli nie jest możliwe ich wykonywanie w ramach pracy zdalnej"

Więc, to od danego urzędu zależy sposób realizacji zadań. Co  można załatwić za pomocą profilu zaufanego i serwisu ePUAP? Niestety, wieści nie są dobre.

Fałszywa pomoc

Od kilku lat w Polsce nastąpił rozwój usług, które są realizowanie przez urzędy za sprawą platformy epuap.gov.pl. Zakładając profil zaufany - urząd, z którym się kontaktujemy, może być zapewniony, że dany wniosek został złożony przez odpowiednią osobę, a nie kogoś, kto próbuje oszukać system. Profil zaufany w wielu przypadkach możemy założyć nie wychodząc z domu, wykorzystując stronę swojego banku. Problem w tym, że osobom zmotoryzowanym wiele to nie pomoże.

W całym kraju, bez większych problemów możemy zawiadomić urząd o kupnie lub sprzedaży samochodu. Do tego, będziemy potrzebowali udzielić danych  pojazdu, jego nabywcy i zbywcy. Do tego jesteśmy zobowiązani dołączyć skan, ewentualnie zdjęcie dokumentu, które potwierdzaą transakcję. Warto, abyśmy skorzystali z tej opcji, ponieważ za brak zgłoszenia nabycia lub zbycia pojazdu grozi kosztowna kara w przedziale - od 200 do 1000 zł.

Musimy pamiętać jednak, że zgłoszenie nie jest równoznaczne z zarejestrowaniem czy wyrejestrowaniem pojazdu. Czy tego typu wniosek możemy zgłosić przez Internet? Okazuje się, że nie. A przynajmniej nie w każdym urzędzie. Serwis gov.pl,  informuje, że elektroniczne złożenie dokumentów niezbędnych do zarejestrowania i wyrejestrowania pojazdu, możliwe jedynie wtedy, jeśli określony urząd podjął się utworzenia takie możliwości. Kiedy zalogujemy się jednak za pomocą profilu zaufanego w serwisie ePUAP wspomnianej przed chwilą sposobności już jednak nie ma. Jednakże co ciekawe, elektronicznie możemy złożyć wniosek o zarejestrowanie pojazdu kolejowego.


Pismo ogólne

Pozostaje nam jeszcze ewentualność wysłania za pomocą profilu zaufanego, tak zwane pismo ogólne. Możemy zawrzeć w nim dowolną prośbę czy wniosek do urzędu. Natomiast, haczyk polega  na tym, że urząd może zignorować złożoną w ten sposób sprawę lub nie załatwić jej w taki sposób, jaki klient by sobie życzył.

Co jeszcze możemy zrobić przez platformę ePUAP? Jesteśmy w stanie złożyć powtórną prośbę o wydanie prawa jazdy lub dowodu rejestracyjnego umożliwia jedynie 36 urzędów w całym kraju. Prośbę o wtórnik tablicy rejestracyjnej możemy złożyć zaledwie w 16 urzędach w Polsce.

Utrudnienia w załatwianiu spraw w urzędzie wiosną 2020 r. sprawiły, że w dużej liście miast, w tym m.in. w Gdańsku, kierowcy którzy nie mogli doczekać się zarejestrowania pojazdu czy wydania trzeciej tablicy rejestracyjnej, jeździli z własnoręcznie sporządzonymi numerami na plastikowym lub kartonowym prostokącie. Oby tym razem nie było takiej potrzeby.

Podziel się