Uwaga! To się psuje: manualna skrzynia biegów - nie jest wieczna, też potrafi się popsuć

Awarie skrzyń biegów zdarzają się często. Wydaje się, że bezpiecznym wyborem jest zakup samochodu z manualną skrzynią biegów. A co może się w nich popsuć oprócz współpracujących z nimi sprzęgłem i kołem dwumasowym? Wbrew pozorom bardzo dużo!

Coraz częściej występujące wady konstrukcyjne i jakościowe u producenta mogą powodować prawdziwą lawinę awarii. Współczesne auta, pomimo że różnią się z zewnątrz, pod blachą zazwyczaj mają to samo. Miliony aut jeżdżących po naszych drogach wyposażone są w przekładnie, które są niemal skazane na awarie. Ze skrzyniami biegów jest jak z silnikami, aby obniżyć koszty wytwarzania, firmy produkują części nie tylko na własny użytek, ale udostępniają je również konkurencji. Mimo masowej produkcji nie oznacza to korzyści dla klientów, gdyż nie da się często kupić części zamiennych tylko oryginały, które są dużo droższe. Nawet podstawowe podzespoły jak: łożyska można zwykle kupić w autoryzowanych serwisach. Producenci skrzyń celowo stosują nietypowe wymiary łożysk, które produkowane są wyłącznie dla nich.

W obudowie manualnej skrzyni biegów znajdują się wałki: sprzęgłowy, pośredni i główny. Koło zębate osadzone na wałku sprzęgłowym przekazuje napęd na koło zębate wałka pośredniego. Na wałku głównym i sprzęgłowym znajdują się pary kół, które odpowiadają konkretnym biegom. Koła zębate umieszczone są obrotowo oraz są sprzęgnięte ze sobą za pośrednictwem sprzęgieł cierno-zębatych, tzw. synchronizatory. Włączenie danego biegu powoduje rozłączenie pozostałych kół zębatych. Niektórzy producenci stosują rozwiązanie, gdzie wałek główny jest bezpośrednio połączony z wałkiem sprzęgłowym. Prędkości obrotowe są takie same, a przełożenie biegu bezpośredniego wynosi 1:1.



Jak jeździć by uniknąć awarii skrzyni biegów?

→ unikać jazdy na niskich obrotach silnika
→ pilnować stanu oleju w skrzyni biegów
→ prawidłowo operować sprzęgłem przy zmianie biegów

Jakie są najczęstsze objawy awarii skrzyni biegów?

CIĘŻKA PRACA SKRZYNI BIEGÓW
Może być to spowodowane przez stary olej, którego po czasie zostało już niewiele lub pod wpływem czasu zmienił już swoje właściwości. Znacznie utrudnia to zmianę biegów, przez co komfort jazdy jest zdecydowanie mniejszy. Inną przyczyną tego że nasza manualna skrzynia biegów ciężko chodzi jest nieodpowiednie eksploatowanie jej, poprzez niedokładne dociskanie pedału sprzęgła. Część użytkowników samochodów często nawet nie do końca świadomie, nie dociska sprzęgła do końca. Praktykowanie tego przez dłuższy okres czasu znacząco przyspiesza zużywanie się skrzyni biegów, a także utrudnienie jej pracy.

ZUŻYTE PODUSZKI SKRZYNI BIEGÓW
Objaw, który towarzyszy awarii to niekontrolowany ruch lewarka w czasie przyspieszania lub hamowania. W tym przypadku możemy być pewni, że jest to zużycie poduszek mocujących skrzynie lub jest to problem z popychaczami. Za wymianę poduszek zapłacimy w granicach kilkudziesięciu do kilkuset złotych. W przypadku naprawy popychaczy lub linek, możemy być pewni że koszt wyniesie
ponad kilkaset złotych.

SZUM I WYCIE DOCHODZĄCE ZE SKRZYNI BIEGÓW
Niepokojący szum jest przyczyną zużytych łożysk w przekładni. Natomiast wycie oznacza starcie się kół zębatych. Wina tych awarii jest zazwyczaj po naszej stronie. Problemy z łożyskami i kołami zębatymi pojawiają się podczas błędnego użytkowania przekładni, bardzo dynamicznego wrzucania przełożeń oraz niewłaściwego poziomu i złej jakości oleju.

Jakie są sposoby naprawy skrzyń biegów?

Można kupić nową skrzynię, której cena jest ekstremalnie wysoka i nawet przy starszych samochodach waha się od 15 000 zł do 40 000 zł. Można ją również naprawić lub kupić używaną. Decydując się na zakup używanej skrzyni biegów należy wybierać sprawdzonych sprzedawców, takich którzy udzielają gwarancji na sprzedawane przez siebie produkty. Klienci GetHelp.pl często decydują sią na zakup używanej skrzyni biegów mając pewność, że  warsztaty z którymi współpracuje GetHelp.pl posiadają profesjonalnych mechaników. Dobry mechanik, to podstawa przy tego typu awarii. GetHelp.pl współpracuje z najlepszymi warsztatami w Polsce i ma sieć aż 1125 warsztatów, więc samochód w 100% będzie dobrze naprawiony.

Nie warto oszczędzać na zakupie samochodu! Jeżeli chcesz kupić dobry samochód, wybierz Sprzedawcę, który ma w swojej ofercie gwarancje GetHelp.pl. Koszt rocznej gwarancji zaczyna się już od 600 pln, dzięki której nie trzeba się martwić o naprawę. Mało tego za naprawę nic nie zapłacisz! Dlatego, aby nie martwić się skąd wziąć pieniądze na naprawę samochodu lub po prostu nie bać się wystąpienia awarii skrzyni biegów warto szukać samochodów w komisach, które oferują Gwarancje Na Auta Używane GetHelp.pl. Kupując samochód pytaj, np. o pakiet Classic, który obejmuje naprawę manualnych skrzyń biegów lub Premium obejmujący naprawę manualnych oraz automatycznych skrzyń.

Jak kupować samochód używany, to tylko z Gwarancją GetHelp.pl!

Poniżej zdjęcia uszkodzeń manualnej skrzyni biegów. GetHelp.pl pokrywa koszty naprawy zgodnie z zakresem aktywowanej Gwarancji. 

Bez względu na to jaki model samochodu posiadamy, nie należy bagatelizować żadnej - nawet najmniejszej awarii lub jej objawów, które mogą sygnalizować uszkodzenie skrzyni biegów. Jeśli zignorujemy sygnały, że coś się dzieje z naszą skrzynią biegów, to naprawa w późniejszym czasie może wygenerować ogromne koszty. Jeśli kupiłeś auto używane z Gwarancją GetHelp.pl to w ramach aktywowanej Gwarancji pokryjmy koszty naprawy. Dzięki Gwarancji na auta używne GetHelp.pl nie zostaniesz z problemem sam. 

 

Przeczytaj koniecznie: 
 Czujesz woń paliwa?! Dzwoń do GetHelp.pl
 Co najczęściej GetHelp.pl naprawia w ramach gwarancji?
 Coś stuka i puka? Może to być problem z kołem dwumasowym
 

Podziel się