Uwaga! To się psuje: alternator

We współczesnym samochodzie praktycznie wszystko sterowane jest elektrycznie. Jeżeli uszkodzone jest ładowanie prądu w aucie, jednoznacznie jesteśmy eliminowani z dalszej jazdy. Odpowiedzialnym za ładowanie prądu jest alternator.

Alternator służy do ładowania akumulatora. Skonstruował go Nikola Tesla w 1891 roku i do tej pory znajduje się w każdym samochodzie. 

Alternator zbudowany jest z nieruchomego izolowanego stojanu z trzema uzwojeniami. Są one rozłożone co 120 stopni na obwodzie stojana. Wirnik to elektromagnes, który jest zasilany za pomocą pierścieni ślizgowych oraz szczotek. W chwili wytwarzania poprzez wirnik pola magnetycznego indukowany jest w nich prąd o przebiegu sinusoidalnym. Pasek napędowy jest napędzany przez wał korbowy silnika, przez co występuje zróżnicowanie siły pola magnetycznego, dlatego potrzebny jest regulator napięcia, który monitoruje napięcie akumulatora. Większość alternatorów wyposażona jest w układ kompensacji temperatury, dzięki któremu można naładować do pełna akumulator, gdy temperatura jest niska na zewnątrz. Do zmiany prądu przemiennego służą diody, które są wykorzystywane do tzw. mostków.

Jeżeli chodzi o awarię alternatora może być ich wiele, zazwyczaj dzielą się one na:

- uszkodzenia mechaniczne

- uszkodzenia elektryczne

O niesprawności alternatora świadczy czerwona lampka akumulatora, która powinna się zapalić podczas uruchamiania pojazdu a zgasnąć, gdy auto jest uruchomione. Jeżeli nie pojawi się taka lampka lub gdy świeci i miga podczas jazdy autem, może to oznaczać awarię układu ładowania. Co należy najpierw zrobić? Przede wszystkim sprawdzić stan paska klinowego, gdyż za jego pośrednictwem przenoszony jest napęd z silnika do alternatora. Jeżeli pasek się zerwie, skutkuje to natychmiastowym zaprzestaniem ładowania. Natomiast jeśli pasek klinowy się poluzuje, może powodować to niewystarczające ładowanie alternatora.

Opinie GetHelp.pl potwierdzają, że jedną z częstszych awarii alternatora jest zużycie szczotek. Świadczy o tym słabo świecąca się lampka od ładowania podczas jazdy. W zależności od rodzaju alternatora naprawa może być prosta lub złożona. W nowszych alternatorach wymiana szczotek jest bardziej skomplikowana i złożona, dlatego najlepiej skierować auto do wyspecjalizowanego warsztatu ( z takimi współpracuje GetHelp.pl).

Częstą awarią alternatora  jest uszkodzenie regulatora napięcia, którego zadaniem jest utrzymanie stałego napięcia. Zbyt niskie napięcie powoduje nieładowanie akumulatora i w efekcie problemy z rozruchem silnika. Natomiast gdy ładowanie jest zbył wysokie, może spowodować szybsze zużycie baterii. Układ prostujący  lub uzwojenie twornika również ulegają awarii.

Wielokrotnie pojawiają się również uszkodzenia łożysk, które zaczynają głośno pracować wraz ze wzrostem pracy silnika. W kilkuletnich autach zdarzają się też pęknięcia obudowy alternatora, wówczas nie pozostaje nic innego jak zakup nowego. Ceny zakupu nowego  w ASO zaczynają się od 1000 PLN.  Można kupić również używany alternator, ale wiąże się to z ryzykiem kupna uszkodzonego. Alternatywą jest regeneracja, dzięki czemu mamy pewność, że będzie sprawny, a dodatkowo dostaniemy gwarancję.

Bez alternatora niemożliwa jest jazda samochodem, gdyż nie ma ładowania. Klienci GetHelp.pl często zgłaszają nam problemy z odpaleniem samochodu. Pierwszą myślą jest, że może to być problem z akumulatorem, jednak nie zawsze, gdyż uszkodzeniu mógł ulec alternator. Dlatego ważne jest, by kupić samochód u zaufanego sprzedawcy, który ma w ofercie gwarancje na auta używane GetHelp.pl. W przypadku awarii alternatora niezbędne jest holowanie samochodu, więc podstawowy pakiet Start „uratuje nas przed problemem”. Najczęściej takie awarie występują tuż po zakupie samochodu i w najmniej oczekiwanym momencie, dlatego kupując samochód z pakietem Start mamy pewnośc, że GetHelp.pl nam pomoże.Wystarczy zgłosić awarię do GetHelp.pl a pomoc drogowa pojawi się  bardzo szybko i przeholuje pojazd do warsztatu. GetHelp.pl posiada w swojej ofercie pakiety, który obejmują naprawę alternatora. Dlatego, gdy pojawi się awaria i kupiłeś samochód z pakietem np. Premium Plus auto zostanie przeholowane do warsztatu oraz GetHelp.pl pokryje koszt naprawy alternatora. Mało tego, dostaniesz auto zastępcze na czas trwania naprawy. Nie ryzykuj i nie kupuj auta bez gwarancji GetHelp.pl! Z GetHelp.pl masz pewność, że w razie wystąpienia awarii zawsze możesz liczyć na pomoc.smiley

 

Przeczytaj także:

 O awarii pompy wody: Spokojnie, to tylko awaria! Pompa wody - nie panikuj, przeczytaj.

  Jak Klienci GetHelp.pl zgłaszają awarie?

 Aż 7 % aut wymaga holowania w ciągu 1 miesiąca od zakupu!

Podziel się