Samochód tygodnia: benzyniak do miasta za 20 tys.

Porównanie: Skoda Fabia, Fiat Punto Evo, Renault Clio

Ostatnio przyglądaliśmy się minivanom, dzisiaj pójdziemy od krok dalej. Tym razem pod lupę pójdą trzy kolejne interesujące propozycje. Małe samochody do miasta – benzyniaki za 20 tysięcy: Skoda Fabia, Fiat Punto Evo oraz Renault Clio.

Skoda Fabia

Na początek coś z niemieckiej półki – Skoda Fabia oferowana przez komis Fox Auto-Import Samochody z Gwarancją GetHelp.pl. smiley

Nie da się ukryć, iż pojazd ten to prawdziwy rarytas – przez wielu nazywany precyzją zamkniętą w czeskim opakowaniu. Samochód należy do koncernu Volkswagena, do tego bazuje na wielce cenionej i wspomnianej już niemieckiej technologii. Na pierwszy rzut oka Fabia nie grzeszy wyrafinowaniem – od strony technicznej jest to oczywiście prawda. Wszelkie braki nadrabia jednak użyciem sprawdzonych rozwiązań w produkcji, np. dobre materiały, spawanie laserowe czy klejenie blach. W oczy rzuca się wysoka jakość wykonania, widoczna w nadwoziu oraz przedziale pasażerskim.

Jeżeli chodzi o wnętrze – w porównaniu do minivanów, Skoda nie rozpieszcza przestronnością. Na szczęście broni się bagażnik – jest w nim naprawdę dużo miejsca. W swojej klasie prezentuje się okazale a wersje kombi Skody sprawdzają się wyśmienicie w roli auta rodzinnego.

Na początku do pojazdu montowano cztery silniki benzynowe (1.2 60 KM, 1.2 70 KM, 1.4 86 KM, 1.6 105 KM) a także trzy turbodiesle (1.4 TDI 70 KM, 1.4 TDI 80 KM, 1.9 TDI 105 KM) zasilane pompowtryskiwaczami. Z czasem do wymienionych dołączył benzynowiec 1.2 TSI o wariantach mocy: 86 lub 105 KM. Silniki benzynowe z mniejszą mocą doskonale sprawdzają się w warunkach miejskich pomimo tego, że nie grzeszą dynamiką. Trzycylindrowy Diesel to dość trwała jednostka, zdecydowanie bardziej dynamiczna jednak „kultura” pracy pozostawia sporo do życzenia. Hałas wewnątrz kabiny rośnie dość wyraźnie już przy prędkościach przekraczających 90 km. Podczas eksploatacji miejskiej nie jest jednak tak problemowy jak nowoczesne silniki wysokoprężne w których standardowym już problemem są DPF-y czy wtryskiwacze. 

Pomimo użycia sprawdzonych technologii, Skoda boryka się z kilkoma problemami – pierwszym z nich są silniki. W benzynowcach 1.2 niedomaga przede wszystkim układ zapłonowy. W modelach 1.2 TSI szybkiemu zużyciu ulega łańcuch rozrządu (o którym więcej piszemy TUTAJ) oraz turbosprężarka. W wersji z silnikiem 1.4 TSI często dochodzi do awarii turbosprężarki. Jeżeli chodzi o diesle, to Turbodiesel 1.4 TDI wykazuje sporą tendencję do zużywania oleju. W wysokosprężynowym modelu 1.9 TDI dochodzi do częstego uszkodzenia przepływomierza powietrznego. Prócz tego należy wspomnieć, iż w trakcie użytkowania należy liczyć się z koniecznością wymiany lub regeneracji pompowtryskiwaczy – konieczność tego występuje już po 100-150 tys. km. Jeżeli chodzi o wytrzymałość, to o wiele mniej problematyczne są silniki 1.6 TDI CR. Niestety swoją żywotność przypłacają częstym zapychaniem się filtrów, szczególnie przy jazdach typowo miejskich.

Jeżeli chodzi o instalację elektryczną – miewa swoje wady, ale jest jej mało, co z kolei znacząco niweluje szanse na wystąpienie awarii.

Ostatecznie powodzenie Fabii nie jest przypadkiem. Nie jest ona może wzorem elegancji ale na pewno zwraca uwagę trwałością i niezawodnością. Szczególnie korzystnie w przypadku Fabii wygląda relacja ceny do jakości. Za kilkanaście tysięcy złotych można kupić kilkuletni samochód w dobrym stanie   Pomimo wad jest to samochód, w który może się zaopatrzyć i utrzymać przeciętny Polak.  

Fiat Punto Evo

Ciekawa alternatywa dla Skody Fabii, pojazd produkowany od 2009 roku do 2012 roku. Linia nadwozia nadal jest atrakcyjna i wyraźnie naznaczona włoskim charakterem. Dla wielu osób Punto zwłaszcza EVO jest po prostu „ładniejsze” niż nudna Fabia. Wnętrze auta nie jest zbyt przestronne i jest w nim nieco mniej miejsca niż w Fabii ale kabina pasażerska oferuje przyzwoitą przestrzeń z przodu i troszeczkę mniejszą z tyłu – chodzi głównie o miejsce na nogi. Skromniejszy jest również bagażnik – zmieści on 275 litrów. W porównaniu do Skody, materiały użyte do produkcji Fiata nie są niestety tak trwałe i odporne na uszkodzenia. Pod tym względem Punto Evo nadrabia w innych kategoriach – mowa o większej ilości elektroniki, np. elektrycznie sterowane szyby i lusterka, radio z CD i MP3, klimatyzacja i komputer pokładowy.

Jeżeli chodzi o części pod maską – w pojeździe wmontowano wolnossący silnik o mocy 1.2 65-69 KM lub model 1.4 77-105 KM. Obie pozycje oraz 1.4 Multiair 135-165 KM w eksploatacji nie sprawiają większych trudności. Wyjątkiem jest turbosprężarka, która dość często zawodzi (więcej o awariach turbosprężarek TUTAJ). Silniki swoje stosunkowo słabe osiągi rekompensują bezproblemowym funkcjonowaniem. Zazwyczaj psują się drobiazgi w postaci cewek w układzie zapłonowym, dość częstej wymiany wymagają świece zapłonowe. Czasem dochodzą do tego czujniki w układzie elektrycznym,  alternator lub pompa paliwa. Sytuację ratuje stały dostęp do tanich zamienników.

W porównaniu do Fabii, Punto wypada o wiele skromniej. Jest to jednak idealna propozycja dla początkujących kierowców, którzy cenią sobie komfort jazdy bez zbytniego przesadzania jeżeli chodzi o moc i osiągi.

Renault Clio

Jedno z najpopularniejszych aut miejskich w Europie.  Nazwa pojazdu pochodzi od imienia Klio – muzy z mitologii greckiej. Auto francuskiego koncernu było pierwszym modelem, którego nazwa nie zawiera w sobie nazwy liczbowej. Dla wielu użytkowników, Clio posiada tak zwany pudełkowy design, swego czasu uważany za wielce nowoczesny. Niepozorny wygląd skrywa dużo miejsca wewnątrz. Auto bez problemu pomieści pięć osób.

Francusko-włoskie dzieło produkowane jest od 1990 roku. Obecnie najlepszym wyborem pod względem relacji jakości do ceny wydaje się być 3 generacja produkowana od 2005 do 2012 roku. Łagodne łuki – szczególnie z przodu samochodu – mogą wpaść w oko koneserom pojazdów o eleganckim wyglądzie. Jeżeli chodzi o wnętrze – tutaj wyróżnia się użyty materiał do obszycia foteli, który z pewnością dodaje kilka plusików do walorów estetycznych. Niewątpliwie dobrze komponuje się ze środkiem, a do tego w miarę łatwo się czyści z przypadkowych zabrudzeń.

Moc maksymalna generowana przez silniki Clio to od 48 KM do 220 KM a dostępne są silniki benzynowe o  pojemności 1,2, 1,4 1,6 i 2,0 oraz wysokoprężne – legendarne już 1,5 dci, które często wybierane są przez firmy ze względu niski apatyt na paliwo. Niestety jednostki nie są przystosowane do dużych przebiegów i dość często uszkodzeniu ulega uszczelka pod głowicą co objawia się nadmiernym zużyciem oleju i wymaga naprawy silnika. Oczywiście większa pojemność silnika oznacza większą moc i lepsze osiągi. W przełożeniu na maksymalną prędkość wynosi to około 157-235 km/h. Jeżeli chodzi o przyspieszenie, Clio do osiągnięcia prędkości 100 km/h potrzebuje od 8,6 do 14,5 sekundy.

Niezależnie od modelu silnika, najczęstszą awarią w nich są problemy z alternatorem oraz rozrusznikiem. Zawieszenie także nie należy do wybitnie trwałych. Łączniki wymagają częstej wymiany stabilizatora wraz z przednimi amortyzatorami. Pękające sprężyny tylnej osi również wymagają uwagi, niemniej są to awarie o wiele rzadsze. Szybkiemu zniszczeniu ulega układ wydechowy – najczęstszą przyczyną uszkodzeń jest rdza. Wszystko z powodu korozji, która pokrywa okolice wlewu paliwa. Jeżeli chodzi o elektronikę – nie jest szczególnie udana. Najczęściej psuje się: sterowanie centralnym zamkiem, rezystor nawiewu powietrza oraz zapalająca się kontrolka systemu ABS.  

OPINIE GETHELP.PL

GetHelp.pl przyglądało się wielu autom. Każdy z samochodów ma swoje plusy i minusy – po ich porównaniu wygrywa mimo wszystko Fiat Punto jednak werdykt nie jest „jednogłośny” Zarówno Fabia jak i Clio mają szereg zalet. Każdy z pojazdów dobrze łączy rozsądną cenę zakupu z jakością a do tego nadal atrakcyjny wygląd (Punto i Clio). Auta polecamy tym wszystkim, którzy poszukują trwałego i taniego auta do poruszania się głównie w mieście. Miłośnikom dłuższych jazd, którzy nie boją się rozwijać skrzydeł polecamy jednak auta o nieco większych gabarytach. Przy tym przestrzegamy – we wszystkich autach używanych występują usterki, dlatego kupić pojazd od sprawdzonego sprzedawcy np. firmy Fox-Autoimport.pl z Olsztyna, która niejako specjalizuje się w sprzedaży aut tej klasy. Dlaczego? Ponieważ każdy samochód objęty jest roczną gwarancją GetHelp.pl w ramach której Klient może liczyć na całodobową pomoc oraz bezgotówkowe naprawy na terenie całej Polski. smiley

 

Wciąż za mało? Przeczytaj więcej:

☞ Samochód tygodnia: Honda Civic kontra Mazda 3 - gwiazdy sceny alternatywnej.

☞ Samochód tygodnia: Citroen C3 Picasso kontra Kia Venga i Opel Meriva – trzy pomysły na małego vana.

☞ Samochód tygodnia: Honda Jazz i Citroen C3

 

Podziel się