Alternator - działanie, usterki, cena

W tym artykule znajdziesz takie informacje jak

 

Alternator, czyli samochodowa elektrownia. Budowa, funkcje oraz naprawa tego urządzenia.

 

Instalacja elektryczna to jeden z podstawowych układów, jakie znajdziemy w samochodzie. To także ten element auta, który jest absolutnie niezbędny. Szczególnie dzisiaj, kiedy nowoczesne pojazdy wyposażone są w ogromną liczbę systemów poprawiających komfort, czy bezpieczeństwo jazdy. Nie tylko komputer pokładowy, poduszki powietrzne, ale i radio, a nawet zapalniczka samochodowa, wszystkie te urządzenia oczywiście potrzebują prądu.

Jak działa alternator

Za zasilanie instalacji elektrycznej, a także ładowanie akumulatora w czasie jazdy odpowiada alternator. Jest to urządzenie o dość prostej budowie, które pod koniec XIX wieku opatentował znany wynalazca Nicola Tesla. Nie tylko przetrwało ono do dzisiaj, ale także funkcjonuje w przemyśle samochodowym w niemal niezmienionej formie.

O tym, że w ich aucie w ogóle znajduje się alternator, większość kierowców dowiaduje się dopiero w razie jego usterki. Właśnie wtedy na desce rozdzielczej zapala się kontrola z symbolem akumulatora, oznaczająca problemy z układem elektrycznym, najczęściej nieodpowiednie napięcie prądu w układzie. Aby dowiedzieć się, co należy w takiej sytuacji zrobić, musimy zacząć od początku, czyli poznać podstawowe informacje.

 

Budowa alternatora

 

Alternator zbudowany jest z dwuczęściowej obudowy (przedniej oraz tylnej), koła pasowego, stojana, wirnika, zespołu prostowniczego, szczotek na szczotkotrzymaczu, regulatora napięcia, prostownika oraz łożysk. Mówiąc najprościej, całe to urządzenie jest generatorem prądu przemiennego, do wytworzenia którego wykorzystuje ono energię mechaniczną z silnika samochodowego.

Budowa alternatora w samochodzie

Energia ta przekazywana jest do alternatora przez wielorowkowy pasek klinowy, obracający kołem pasowym, które z kolei wprawia w ruch obrotowy wirnik. Znajdując się pod napięciem wirnik, powoduje powstanie pola elektromagnetycznego, które następnie generuje prąd na uzwojonym stojanie, zwanym także twornikiem. Prostownik zamienia następnie trójfazowy prąd przemienny na prąd stały, jaki wykorzystywany jest w samochodach. Regulator napięcia zaś utrzymuje je na stałym poziomie, niezależnie od prędkości obrotowej silnika.

Przyczyny awarii alternatora

Ponieważ przy okazji wytwarzania prądu generowane są także duże ilości ciepła, które mogłyby doprowadzić do uszkodzenia alternatora, urządzenie chłodzone jest stale przez wentylator. 

 

Co dzieje się, kiedy alternator przestaje pracować?

 

Uszkodzenie alternatora nie powoduje natychmiastowego unieruchomienia auta. Energia elektryczna zmagazynowana w akumulatorze sprawia, że samochód może jechać dalej, jednak kiedy jej zabraknie, podróż dobiegnie końca. Rozładowany akumulator to po prostu brak możliwości uruchomienia samochodu. W takiej sytuacji część kierowców niekiedy próbuje włączać silnik raz za razem, ale “kręcąc” rozrusznikiem mogą jedynie doprowadzić do jego awarii.

Zepsuty i niedziałający już w ogóle alternator to nie jedyny problem występujący w związku z tym podzespołem. Alternator w sposób naturalny zużywa się, w miarę jak użytkujemy nasz samochód. Kiedy praca tego elementu stanie się mniej efektywna, wystąpią wspomniane wcześniej wahania napięcia prądu w układzie, jednak kontrolka z akumulatorem będzie włączała się i wyłączała. Przez to, niedoświadczony kierowca może bagatelizować problem. A po pewnym czasie uszkodzony, ale wciąż działający alternator ostatecznie odmówi posłuszeństwa.

Awaria alternatora objawy

 

Uszkodzony alternator - objawy.

 

Bardzo łatwo jest zauważyć, kiedy alternator kompletnie przestaje działać. Wtedy nasze auto przejeżdża jeszcze kilka kilometrów na zapasie prądu w akumulatorze, po czym silnik wyłącza się i nie daje się włączyć. Nieco trudniej jest zorientować się, że alternator ma “tylko” jakąś usterkę. Uszkodzenia powodują jednak kilka objawów, które są dość charakterystyczne i wyraźnie wskazują, gdzie należy szukać problemu. Należą do nich:

  • problemy z rozruchem silnika, niedostateczne napięcie prądu powoduje, że silnik nie zapala się “od pierwszego kręcenia”, a czasem dopiero przytrzymanie kluczyka w pozycji “start” przez kilka sekund daje pożądany efekt,
  • hałasujący pasek, a konkretnie wielorowkowy pasek klinowy, dzięki któremu energia spalania paliwa w silniku wykorzystywana jest do wytwarzania prądu, świszczenie paska to sygnał, że najwyższa pora go wymienić, co na szczęście nie wiąże się ze zbyt dużym wydatkiem (koszt części to maksymalnie ok. 50 złotych),
  • problemy ze światłami, wahania napięcia mogą powodować także nierówną pracę świateł, tzw. “mruganie”, a także prowadzić do szybszego zużywania się i przepalania żarówek,
  • szum łożyska, hałas powodowany przez “kończące się” łożysko alternatora jest także bardzo charakterystycznym objawem, który powinien skierować właściciela auta do serwisu. Ignorowanie tego sygnału może spowodować, że wirnik zacznie trzeć o stojan, a wtedy alternator bardzo szybko będzie nadawał się wyłącznie do śmietnika.

 

Uszkodzony alternator – przyczyny.

 

Najczęstszą przyczyną uszkodzenia alternatora jest dostanie się do niego brudu oraz płynów. Każdy wyciek oleju albo innego płynu eksploatacyjnego może tę część uszkodzić, podobnie jak na przykład błoto pośniegowe zawierające sól z drogi. Tak jak wspomnieliśmy, alternator zużywa się także wraz z wiekiem. Najbardziej typowe usterki, do jakich może dość, obejmują między innymi pęknięcia obudowy alternatora, zużyte szczotki węglowe, czy łożyska oraz niesprawny regulator napięcia.

Koszt naprawy alternatora

Innym problemem może być także spalenie stojana, które ma swoją przyczynę z kolei w zbyt dużym obciążeniu alternatora. Powoduje ono powstanie zbyt wysokiej temperatury i zwarcie, które nieodwracalnie uszkadza stojan. By nie dopuścić do takiej sytuacji, należy dbać o akumulator, a także nie obciążać zbytnio instalacji elektrycznej, jeśli alternator w naszym samochodzie ma już swoje lata.

 

Wymiana, czy regeneracja alternatora?

 

Jeżeli usterka alternatora jest poważna, najlepiej od razu wymienić tę część i zapewnić sobie spokój na kolejne lata korzystania z samochodu. Nowa część to niestety dość duży wydatek. W zależności od marki naszego auta musimy liczyć się w takiej sytuacji z kosztami od 300 do nawet 3000 złotych.

Koszty naprawy

Trzeba zaznaczyć, że to jest koszt samej części, w GetHelp.pl mieliśmy przypadek alternatora, który kosztował 2000 zł. A wraz z montażem i demontażem części cała naprawa alternatora kosztowała 6400 zł. Pokrycie kosztów przez nas w całości było możliwe, ponieważ sprzedawca samochodu posiadał w swojej ofercie najwyższy pakiet gwarancji GRAND.

Jeśli jednak gwarancja zakupiona przez Ciebie nie ma aż tak dużych limitów jednorazowej naprawy to nic nie stoi na przeszkodzie, aby w ciągu 3 dni rozszerzyć gwarancję do takiej, która zapewni Ci jeszcze większą ochronę, np. pokrycie awarii alternatora w kwocie 6400 zł. 

Często spotkać można oferty używanych alternatorów, jednak w każdym przypadku jest to kupowanie kota w worku, bez niemal żadnej gwarancji. Czyli proszenie się o kłopoty i kolejne wydatki.

O wiele lepszym rozwiązaniem jest oddanie naszego alternatora do regeneracji. Koszt wykonania takiej usługi to o wiele mniej, niż zapłacimy za nową część. Za wymontowanie go, sprawdzenie stanu podzespołów i wymianę tych uszkodzonych na nowe, po czym ponowne zamontowanie zapłacimy od około 200-300 złotych. Im droższy jest nowy alternator do naszego auta, tym więcej oszczędzimy, regenerując stary. Dlatego właśnie to rozwiązanie jest niezwykle popularne i oferowane przez wiele warsztatów samochodowych. Pozwala ono zaoszczędzić niemałą sumę, a do tego daje nam gwarancję warsztatu na wykonaną naprawdę. Oczywiście decydując się na regenerację najlepiej skorzystać z oferty warsztatów, które specjalizują się w tego typu urządzeniach oraz mogą się pochwalić dobrymi opiniami od swoich klientów.

Ile kosztuje wymiana alternatora

 

Alternator w samochodach używanych.

 

Uszkodzenia alternatora w samochodach nowych są niezwykłą rzadkością. Większość Polaków jeździ jednak autami starszymi, o czym najlepiej mówi średni wiek typowych czterech kółek w naszym kraju, czyli aż 13 lat. Użytkując samochód tak długo oraz kupując pojazdy używane, warto pamiętać o alternatorze i wiedzieć, jakie objawy dają występujące w nim uszkodzenia. Dzięki temu można na czas zdiagnozować problem i zregenerować lub wymienić alternator, nie narażając się przy tym na przykrą niespodziankę, kiedy auto nam zgaśnie i nie będzie już chciało zapalić.

 

Zobacz również:

- Filtry cząsteczek stałych - różnice, awaria, potencjalne problemy i koszty.
Awaria turbosprężarki - jak jej zapobiegać?
Instalacja LPG i CNG - budowa i działanie

Podziel się