Uwaga! To się psuje: rozrusznik

Za co odpowiada rozrusznik? Jakie są typowe objawy usterki rozrusznika? Kiedy trzeba go wymienić, a w jakich sytuacjach wystarczy naprawa? Czy regeneracja rozrusznika to dobre rozwiązanie?

Na te pytania odpowiemy w dzisiejszym artykule.

  • awaria rozrusznika zazwyczaj wymaga holowania
  • żywotność rozrusznika to ok 160 – 180 000 kilometrów
  • duże ryzyko awarii i brak możliwości uruchomienia pojazdu powodują, że warto kupić samochód z gwarancją GetHelp.pl która obejmuje jego naprawy
     

Rozrusznik to urządzenie, które uruchamia silnik spalinowy. Najczęściej stosowanymi są rozruszniki elektryczne, choć spotyka się też pneumatyczne (stosowany w silnikach Diesla). Rozrusznik elektryczny to silnik prądu stałego, który służy do obracania wału korbowego silnika i nadawania mu odpowiedniej prędkości obrotowej, przy której silnik może samodzielnie rozpocząć pracę.

Rozrusznik silnika w chwili uruchamiania jest podzespołem chwilowo pobierającym najwięcej energii elektrycznej z akumulatora. Pobór prądu w chwili uruchamiania silnika w samochodach osobowych wynosi 200-600A . W zależności od rodzaju pojazdu moc rozrusznika wynosi 0,4-10 kW .

 

Najczęstsze awarie rozrusznika:

Gdy pojawiają się kłopoty z uruchomieniem silnika, pierwszym podejrzanym jest akumulator lub przewody łączące akumulator z rozrusznikiem. Czasem niesłusznie – jeżeli prądu w aucie nie brakuje, a silnik i tak nie chce zapalić, problem może tkwić w rozruszniku. Typową usterką jest brak jakiejkolwiek reakcji po przekręceniu kluczyka w stacyjce bądź naciśnięciu przycisku startera. Charakterystycznym objawem uszkodzenia rozrusznika jest pojedynczy metaliczny dźwięk przy odpalaniu auta. Zdarzają się również takie sytuacje, gdy słychać pracujący rozrusznik, ale nie jest on w stanie obrócić wałem korbowym, a tym samym nie dochodzi do uruchomienia silnika. Najczęstszym winowajcą przy tego typu sytuacjach jest uszkodzony mechanizm sprzęgający (zębnik nie zazębia się z kołem zamachowym), który łączy koło zamachowe z wirnikiem lub przekładnią. Jak sami widzicie rozrusznik może dawać wyraźne objawy uszkodzenia. Warto pamiętać, że rozrusznik pobiera z akumulatora duże dawki energii elektrycznej (200-600 A) w krótkim okresie. Dlatego też do odpowiedniej pracy rozrusznika niezbędny jest sprawny akumulator. Jednocześnie jednak, niewłaściwa praca rozrusznika może przyczynić się do częściowego rozładowania, a nawet uszkodzenia akumulatora.

Często po kilku próbach, mimo ewidentnych objawów usterki, auto udaje się uruchomić. Dlatego wielu kierowców zwleka z wizytą w serwisie do czasu, kiedy auto całkowicie odmówi posłuszeństwa. To błąd! Awaria auta powstaje w najmniej odpowiednim momencie dlatego warto zdiagnozować uszkodzenie już przy pierwszych objawach niewłaściwej pracy.

 

Budowa rozrusznika

We wszystkich rozrusznikach możemy wyróżnić następujące układy i podzespoły:

  • Łącznik elektromagnetyczny
  • Elektryczny silnik napędowy
  • Sprzęgło jednokierunkowe z zębnikiem
  • Układ zasprzęglania
  • Obudowa

W uproszczeniu można stwierdzić, iż rozrusznik składa się z dwóch zasadniczych układów:

  • przetwarzanie energii elektrycznej na mechaniczną
  • transmisja energii mechanicznej do silnika spalinowego​

1.Głowca rozrusznika 2.Włącznik elektromagnetyczny 3.Przyłącze zasilania 4.Stojan z magnesami trwałymi 5.Zębnik zespołu sprzęgającego 6.Widełki 7.Przekładnia planetarna 8.Wiernik 9.Komutator 10.Szczotkotrzymacz 11.Obudowa tylna

 

Rozrusznik nowy, używany czy regenerowany?

Jeśli po wstępnej diagnozie okaże się, że przyczyną problemów rzeczywiście jest rozrusznik, często nie trzeba go wcale w całości wymieniać. Jeśli mechanik przed wyjęciem i rozebraniem rozrusznika od razu twierdzi, że potrzebny będzie nowy, to zwykle naraża klienta na niepotrzebne wysokie wydatki. Nie ma co ukrywać, że wymiana rozrusznika na nowy to jednak najłatwiejsze rozwiązanie dla mechanika. Koszt nowego rozrusznika zaczyna się od kilkuset złotych, a dochodzi nawet powyżej tysiąca. W autach z systemem start/stop urządzenia te są jeszcze droższe i mogą kosztować nawet 2500 pln . Najpopularniejszą metodą naprawy, jest oddanie rozrusznika do naprawy czyli regeneracji. Niestety nie każdą usterkę da się naprawić, a nie wszystkie urządzenia można zregenerować. Cena regeneracji rozrusznika zależy, podobnie jak w przypadku alternatora, głównie od:

  • rodzaju usterki
  • typu rozrusznika (12V albo 24V)
  • stanu rozrusznika

Najczęstszą drobną naprawą jest wymiana szczotek (już od 30 – 50zł + koszt szczotek) i tulejek. Jeśli usterka jest nieco poważniejsza, trzeba będzie wymienić tzw. „bendiks”, automat (czyli elektromagnes) albo wirnik. Podobnie jak w przypadku każdej innej naprawy, cena zależy głównie od wyboru części. Rozrusznik po regeneracji zwykle powinien posiadać Gwarancję od firmy specjalizującej się w naprawie. Zwykle jest to 12 miesięcy.

Jak każda część w samochodzie, także rozrusznik ma swoją żywotność. W autach osobowych tylko 150-160 tys. km. Jest ona tym mniejsza, im częściej uruchamia się silnik. Stan rozrusznika jest niezwykle trudny do zweryfikowania, zwłaszcza przed zakupem używanego samochodu. Pamiętać należy o tym, że na jego kondycję kluczowy wpływ ma nie przebieg czy wiek samochodu, a to w jakich warunkach był eksploatowany, jak często był „używany”. Oczywiście jego zużycie jest zdecydowanie niższe, jeśli pojazd używany był głównie na dłuższych trasach.

 

Podsumowanie

Awarie rozrusznika są bardzo uciążliwe, ponieważ uniemożliwiają uruchomienie samochodu i zwykle wymagają holowania auta do warsztatu. Dlatego też, warto zadbać o to, aby rozrusznik Naszego nowo zakupionego samochodu był objęty Gwarancją, która zapewni nie tylko jego naprawę, ale również koszty holowania do warsztatu np. GWARANCJA PREMIUM  w ramach której Klienci mogą dodatkowo skorzystać z samochodu zastępczego na czas naprawy. 

Podziel się