Uwaga! To się psuje: klimatyzacja

Dziś trudno wyobrazić sobie samochód bez klimatyzacji. Delikatne, wilgotne zimy i upalne lata często zmuszają do korzystania z tego urządzenia przez cały rok. Ale czy tak naprawdę wiesz na czym polega działanie klimatyzacji samochodowej? Dlaczego układ klimatyzacji trzeba poddawać regularnym przeglądom? I jak dbać o klimatyzację?

  • Usterki klimatyzacji to ponad 4% wszystkich zgłoszeń awarii do GetHelp.pl
  • Serwis klimatyzacji powinno się przeprowadzać raz w roku – najlepiej na wiosnę
  • Klimatyzacja chłodzi wnętrze auta oraz usuwa parę z szyb 
     

Na początek odrobina teorii. Tradycyjny układ klimatyzacji składa się z: kompresora, skraplacza, osuszacza, zaworu rozprężającego oraz wiatraka wentylatora. Chłód w aucie odczuwamy dzięki czynnikowi chłodzącemu (zazwyczaj gazowi R134A). Czynnik chłodniczy pompowany jest do sprężarki a następnie do zasobnika, gdzie gaz jest oczyszczany i pozbawiany wilgoci. Rurkami czynnik tłoczony jest do skraplacza, gdzie z postaci gazowej zmienia się w postać ciekłą.  Przez wentylatory utrzymywana jest odpowiednia temperatura a cały proces kończy się w parowniku, gdzie substancja gwałtownie ochładza się poprzez rozprężenie.

 

Problemy z układem klimatyzacji – niepokojące objawy

  • Zmniejszona wydajność lub całkowity brak chłodzenia wnętrza pojazdu
  • nieprzyjemny zapach wydobywający się z otworów układu wentylacji
  • podwyższony poziom hałasu
  • większe zużycia paliwa
  • zaparowane szyby

Nieprawidłowo działająca klimatyzacja najczęściej wymaga uzupełnienia czynnika klimatyzacji oraz usunięcia przyczyny nieszczelności. W zależności od rodzaju pojazdu koszty takich czynności tzw. „nabicia klimy” zaczynają się od 250 zł. Podczas co rocznego serwisu całego układu klimatyzacji pamiętać należy o wymianie filtrów oraz oczyszczeniu całego układu, który sprzyja rozwojowi grzybów i pleśni, które są niebezpieczne dla zdrowia (powodują między innym rozwój alergii). Dlatego też każda klimatyzacja w nowo zakupionym samochodzie używanym wymaga jak najszybszej kontroli.

Serwis i napełnienie klimatyzacji to najmniejszy a co za tym idzie najtańszy problem związany z całym układem. O wiele bardziej kosztowne są usterki kompresora, czyli tzw. sprężarki. Ceny nowych części przyprawić mogą o zawrót głowy. Kompresor do popularnego modelu (np. Volkswagen Passat B5 czy Forda Mondeo) to wydatek od około 1400 zł wzwyż. W przypadku niektórych modeli za nowe urządzenie zapłacić trzeba nawet 4500 zł. Kolejnym, drogim w naprawie, elementem jest skraplacz, czyli chłodnica klimatyzacji. Z uwagi na swoje umiejscowienie (przy chłodnicy silnika) to ona bardzo często stanowi źródło problemów. Koszt nowej chłodnicy to od 350 do ponad 2000 zł w przypadku chłodnic zintegrowanych z chłodzeniem silnika. Dodajemy do tego koszt osuszacza i napełnienia układu plus robocizna. Też wychodzi niemało!

W przypadku układu klimatyzacji podobnie jak w przypadkach innych usterek pamiętać należy o tym, że im dłużej zwlekamy z naprawą, tym więcej elementów wymaga wymiany lub regeneracji i tym wyższy jest ostateczny koszt naprawy. Dlatego układ należy raz do roku poddać choć pobieżnemu przeglądowi, który upewni nas, że wszystko działa prawidłowo, a ilość oleju i chłodziwa w układzie jest optymalna (brak właściwego smarowania prowadzi do ztarcia kompresora).

Jak dbać o klimatyzację?
Nie każdy o tym wie, ale klimatyzacji w aucie powinniśmy używać cały rok, im częściej jest używana, tym mniej się psuje. Użytkownicy „klimy” popełniają błąd używając jej tylko w upały. Producenci samochodów nakazują przegląd klimatyzacji minimum raz do roku. Wtedy sprawdza się ją pod kątem wydajności, szczelności i czystości filtrów.  Jeżeli w samochodzie poczujemy brzydki zapach, koniecznie musimy udać się do zakładu obsługującego klimatyzacje, aby ją odgrzybić. Klimatyzacja wymaga nie tylko regularnych przeglądów, ale i odpowiedniego użytkowania.


Warto stosować się do naszych wskazówek, aby przedłużyć żywotność klimatyzacji:

  1. Rób regularny przegląd i serwis układu – co najmniej raz do roku lub 10 tysięcy kilometrów
  2. Jeśli jeździsz w trudnych warunkach – czyść klimatyzację co pół roku
  3. Używaj klimatyzacji przynajmniej raz w tygodniu – bez względu na porę roku
  4. Raz na dwa-trzy lata wymień osuszacz
  5. Zanim włączysz klimatyzację – przewietrz auto
  6. Gdy włączasz klimatyzację – zamknij okna
  7. Pamiętaj o uzupełnianiu czynnika chłodzącego
  8. Nieprzyjemny zapach, szumy i parowanie szyb to znak, że trzeba jechać do serwisu.

 

Podsumowując sprawna klimatyzacja zapewnia komfort jazdy, wymaga regularnego serwisu a jego brak potrafi przysporzyć problemów i pochłonąć spore kwoty na naprawę. Podczas zakupu używanego samochodu koniecznie należy sprawdzić jej wydajność, ale również należy pamiętać o tym, że o kondycji nie tylko klimatyzacji decyduje sposób użytkowania samochodu przed poprzednich właścicieli. Dlatego warto kupić samochód z GWARANCJĄ GetHelp.pl która obejmuje naprawy układu klimatyzacji smiley

 

Przeczytaj także: 

☞ Uwaga! To się psuje: holowanie - całodobowy Assistance z GetHelp.pl
☞ Uwaga! To się psuje: układ chłodzenia
☞ Uwaga! To się psuje: silnik
 

Podziel się