Uwaga! To się psuje: turbosprężarka

Coraz więcej samochodów  wyposażonych jest w doładowanie, czyli turbosprężarkę. Zastosowaniem jej jest zwiększenie mocy silnika przy zużyciu optymalnej ilości paliwa. Warto jednak pamiętać, że wymaga ona specjalistycznej ochrony i eksploatacji.

Turbosprężarka jest elementem silnika, nad którym pracowano wiele lat, by znaleźć kompromis pomiędzy zwiększeniem jego mocy, obniżeniem wagi oraz pomniejszeniem zużycia paliwa. Turbosprężarka, dzięki swej konstrukcji, pozwala zwiększyć ciśnienie powietrza wpadające do silnika przez wykorzystanie energii wydalonych spalin.

W skład turbosprężarki wchodzą dwa elementy: turbina oraz sprężarka, które zamontowane są na jednej osi. Skierowane na nią gazy wylotowe napędzają jednocześnie wirnik sprężarki wtłaczając  do cylindra większą ilość powietrza. Dzięki temu, do cylindra trafia większa ilość tlenu, co umożliwia spalanie w tej samej objętości  komory dużej ilości paliwa – dlatego wzrasta moc silnika.

Turbosprężarka wymaga dużej ochrony przez swój skomplikowany mechanizm. Narażona jest na działanie ogromnych sił i wysoką temperaturę. Wirnik temperatury kręci się aż do 200 000 obr/min. W silnikach benzynowych temperatura osiąga nawet 900 stopni C. Bardzo ważne jest, by bezwzględnie przestrzegać zaleceń producenta zwłaszcza w kwestii oleju stosowanego w silniku. Odpowiednie smarowanie, to gwarancja dobrze działającej turbosprężarki w aucie.

Jak dbać o silnik wyposażony w turbosprężarkę?

Trzeba pamiętać o kilku istotnych kwestiach:

- stosować oleje wysokiej jakości,

- po uruchomieniu silnika należy rozgrzać auto na biegu jałowym, by oleje dotarły do każdych zakamarków silnika oraz turbosprężarki,

- gdy auto jest rozgrzane, po długiej jeździe nie należy od razu ( gwałtownie) gasić silnika, należy chwilę odczekać na biegu jałowym, by wystudzić silnik,

- regularnie wymieniać filtr paliwa,

 - regularnie sprawdzać poziom oleju, gdyż jego brak może prowadzić do uszkodzeń turbiny a nawet zatarciu silnika.

Najczęstsze objawy uszkodzenia turbosprężarki:

- dymienie na niebiesko oraz spadek mocy silnika,

- szarpanie podczas przyśpieszania,

 - olej w układzie dolotowym,

- włączenie się trybu awaryjnego silnika,

- dziwne, metaliczne odgłosy,

- gwizd, podczas zwiększania obrotów silnika.

Jeżeli jakiekolwiek z tych objawów pojawią się w Twoim samochodzie, jak najszybciej udaj się do mechanika. Turbosprężarkę można wymienić na nową lub ją regenerować. Naprawa waha się od tysiąca złotych (prosta budowa) do kilku tysięcy złotych (turbosprężarka ze zmienną geomerią). Warto dodać, że żywot turbospężarki kończy się po przejechaniu od 100 000 km do 150 000 km i nigdy nie ma pewności kiedy wystąpi jej awaria. Dlatego ważne jest, by kupić auto u zaufanego sprzedawcy, który oferuje auto z gwarancją GetHelp.pl.

Mając aktywowaną gwarancję GetHelp.pl masz pewność, że w przypadku wystąpienia awarii turbosprężarki nie poniesiesz kosztów naprawy – GetHelp.pl zapłaci za Ciebie! Opinie GetHelp.pl potwierdzają, że turbospężarka jest jednym z najbardziej awaryjncyh podzespołów pojazdu. Warto zatem kupić samochód z gwarancja GetHelp.pl  pakiet Premium i Grand, które posiadają w swoim zakresie naprawę turbosprężarki.

Podziel się