Uwaga! To się psuje: manualna skrzynia biegów - nie jest wieczna, też potrafi się popsuć

Awarie skrzyń biegów zdarzają się często. Wydaje się, że bezpiecznym wyborem jest zakup samochodu z manualną skrzynią biegów. A co może się w nich popsuć oprócz współpracujących z nimi sprzęgłem i kołem dwumasowym? Wbrew pozorom bardzo dużo!

Coraz częściej występujące wady konstrukcyjne i jakościowe u producenta mogą powodować prawdziwą lawinę awarii. Współczesne auta pomimo, że różnią się z zewnątrz pod blachą zazwyczaj mają to samo. Miliony aut jeżdżących po naszych drogach wyposażone są w przekładnie, które są niemal skazane na awarie. Ze skrzyniami biegów jest jak z silnikami, aby obniżyć koszty wytwarzania, firmy produkują  części nie tylko na własny użytek ale udostępniają je również konkurencji. Mimo masowej produkcji, nie oznacza  to korzyści dla klientów, gdyż nie da się często kupić części zamiennych tylko oryginały, które są dużo droższe. Nawet podstawowe podzespoły jak: łożyska można zwykle kupić w autoryzowanych serwisach. Producenci skrzyń celowo stosują nietypowe wymiary łożysk, które produkowane są wyłącznie dla nich.

W obudowie manualnej skrzyni biegów znajdują się wałki: sprzęgłowy, pośredni i główny. Koło zębate osadzone na wałku sprzęgłowym przekazuje napęd na koło zębate wałka pośredniego. Na wałku głównym i sprzęgłowym znajdują się pary kół, które odpowiadają konkretnym biegom. Koła zębate umieszczone są obrotowo oraz są sprzęgnięte ze sobą za pośrednictwem sprzęgieł cierno - zębatych, tzw. synchronizatory. Włączenie danego biegu powoduje rozłączenie pozostałych kół zębatych. Niektórzy producenci sotują rozwiązanie, gdzie wałek główny jest bezpośrednio połączony z wałkiem sprzęgłowym. Prędkości obrotowe są takie same a przełożenie biegu bezpośredniego wynosi 1:1. 

Jak jeździć by uniknąć awarii skrzyni biegów?

+ unikać jazdy na niskich obrotach silnika

+ pilnować stanu oleju w skrzyni biegów

+ prawidłowo operować sprzęgłem przy zmianie biegów

Objawy awarii skrzyni biegów

Typowym objawem usterki skrzyni biegów jest charakterystyczne buczenie występujące na poszczególnych przełożeniach lub wolnych obrotach. Oznacza to awarię kół zębatych lub zużycie łożysk. Jeżeli występuje problem z włożeniem niektórych przełożeń wynika to z awarii synchronizatora albo luzów (zużyte łożyska). Również może to być objaw zużycia sprzęgła – wówczas skrzynia nie wymaga naprawy. A co jeśli biegi wypadają? Przyczyna jest zazwyczaj wytarcie kół zębatych spowodowane np. złym smarowania ( zatkanie kanału olejowego lub zbyt niski poziom oleju). Co najważniejsze! Nie wolno bagatelizować wycieków z przekładni!

Jakie są sposoby naprawy skrzyń biegów? Można kupić nową skrzynię, której cena jest ekstremalnie wysoka i nawet przy starszych samochodach waha się od 15 000 zł do 40 000 zł. Można ją również naprawić lub kupić używaną. Decydując się na zakup używanej skrzyni biegów należy wybierać sprawdzonych sprzedawców, takich którzy udzielają gwarancji na sprzedawane przez siebie produkty. Klienci GetHelp.pl często decydują sią na takie rozwiązanie mając pewność, że  warsztaty z którymi współpracuje GetHelp.pl posiadają profesjonalnych mechaników. Dobry mechanik, to podstawa przy tego typu awarii. GetHelp.pl współpracuje z najlepszymi warsztatami w Polsce, więc samochód w 100% będzie dobrze naprawiony.

Nie warto oszczędzać na zakupie samochodu! Jeżeli chcesz kupić dobry samochód wybierz Sprzedawcę, który ma w swojej ofercie gwarancje GetHelp.pl. Koszt rocznej gwarancji zaczyna się już od 600 pln, dzięki której nie trzeba się martwić o naprawę. Mało tego za naprawę nic nie zapłacisz! Dlatego aby nie martwić się skąd wziąć pieniądze na naprawę samochodu lub po prostu nie bać się wystąpienia awarii skrzyni biegów warto szukać samochodów w komisach, które oferują Gwarancje Na Auta Używane GetHelp.pl. Kupując samochód pytaj np. o pakiet Classic, który obejmuje naprawę manulanych skrzyń biegów lub Premium obejmujący naprawę manulanych oraz automatycznych skrzyń. Jak kupować samochód, to tylko z gwarancją GetHelp.pl !smiley

Podziel się