Gdy akumulator zawiedzie zimą? Co zrobić?

Gdy akumulator zawiedzie zimą…Co zrobić?

Każdy kierowca wie, że zima jest szczególnie trudnym okresem. Śliskie drogi i problemy z odpaleniem auta. Co najczęściej odpowiada za rozruch w aucie? Oczywiście akumulator. Opowiemy Wam w tym artykule jakie są objawy uszkodzenia akumulatora, i jeśli coś pójdzie nie tak – jakie są możliwości odpalenia samochodu.


Wielu ekspertów porównuje akumulator nawet do serca w ciele człowieka, gdyż jego nieprawidłowe funkcjonowanie skutecznie unieruchamia samochód o czym przekonał się Pan Tomasz, któremu auto zatrzymało się w środku nocy. 
Akumulator to jedno z dwóch źródeł prądu w każdym aucie z silnikiem spalinowym, po alternatorze. Elementy te pracują naprzemiennie. Akumulator dostarcza energię do obwodów elektrycznych samochodu w chwili, gdy silnik pojazdu jest wyłączony lub gdy ten jest włączony jednak prędkość obrotowa wału korbowego jest zbyt mała, aby nastąpiło uruchomienie prądnicy. To właśnie akumulatorowi zawdzięczamy możliwość słuchania radia nawet w czasie postoju. Od momentu, kiedy silnik rozpoczyna pracę akumulator przestaje być źródłem prądu – jest ładowany prądem wytworzonym przez alternator. 

Aby jednak dokładnie scharakteryzować akumulator powinniśmy opisać jego budowę:


W budowie akumulatora można wyróżnić kilka głównych elementów, z których się składa:

  •  obudowa jest to blok służący do obudowania i zasłonięcia zestawów płytowych.
  • ogniwo, czyli zestaw płyt dodatnich i ujemnych oddzielony separatorami. Płyty dodatnie połączone są w jeden zespół, ujemne w inny. 
  • separator jest elementem zapobiegającym stykaniu się płyt ujemnych i dodatnich. W przeciwnym wypadku, mogłoby dojść do zwarcia. 
  • kratka jedna z najważniejszych elementów. Spełnia tę samą funkcję w zarówno ujemnych, jak i dodatnich płytach. Jest szkieletem konstrukcyjnym oraz przewodnikiem prądu elektrycznego.
  • płyta dodatnia/ujemna - dodatnia płyta po naładowaniu ma barwę mocno brązową, a ujemna objawia się kolorem szarym
  • elektrolit jest to nic innego jak rozcieńczony czysty kwas siarkowy, w którym zostają zanurzone płyty dodatnie i ujemne.

Jak rozpoznać objawy rozładowanego akumulatora?
Akumulator nie rozładowuje się nagle - jego osłabienie możemy zauważyć już parę dni wcześniej. Najczęstsze objawy:

  • rozrusznik będzie kręcił się dłużej lub słabiej.
  • w dowolnej pozycji kluczyka, nie włączy się ani radio, ani lampki do oświetlania wnętrza.
  • słabo świecące reflektory

Najczęstsze przyczyny awarii akumulatora:
Producenci akumulatorów oceniają żywotność tego elementu na okres od 3 do 4 lat, jednak gwarancją producenta  jest na 24 miesiące.
 Ale jakie są najczęstsze przyczyny awarii :

  • intensywna jazda miejska z dużą liczbą zatrzymań, np. w korkach – zbyt częste cykle ładowania i rozładowywania
  • nadużywanie odbiorników elektrycznych, np. pozostawienie włączonego ogrzewania tylnej szyby lub radia
  •  źle działający alternator, który na bieżąco powinien ładować akumulator w trakcie pracy silnika

Padł akumulator- co robić?

Po zauważeniu pierwszych objawów rozładowania akumulatora, od razu powinniśmy wyłączyć wszystkie odbiorniki prądu między innymi: nawiew, radio, ogrzewanie szyb czy lusterek, klimatyzację a nawet światła.
Najczęstszą metodą uruchomienia auta z awarią akumulatora jest prostownik. Ale jak niektórzy z was pewnie wiedzą jest to czynność bardzo czasochłonna i w pośpiechu nie będziemy mogli wykonać tej czynności.
Kolejnym bardzo znanym sposobem na uruchomienie auta jest „pożyczenie” prądu od innego samochodu. Ale tutaj przestrzegamy! Nie możemy się rzucić na pierwszy lepszy samochód, bo zamiast awarii jednego auto będzie awaria dwóch. Dlaczego tak się dzieje? Samochody wyposażone w silnik Diesla mają z reguły znacznie „mocniejsze” akumulatory, niż te z silnikami benzynowymi. Przykładowo - akumulator diesla może mieścić 95 Ah, a „benzyniaka” 55 Ah. Różnice pomiędzy „dawcą”, a „odbiorcą” powinny być jak najmniejsze, aby nie doszło do rozładowania akumulatora o mniejszej pojemności. Jest też sposób uruchomienia auta na „taksówkarza” usługa kosztuje około 30 zł i polega na tym, że prąd pożyczamy od taksówkarza, który ma „nowszy” samochód smiley

A tak całkiem poważnie, jeśli nie mamy od kogo pożyczyć prądu to najlepszym rozwiązaniem będzie wezwanie pomocy drogowej i holowanie auta do warsztatu. Mechanik wymieni akumulator i właściwie dostosuje jego moc do potrzeb Naszego samochodu. Koszt takiej wymiany wacha się od 80- 250 pln a ceny akumulatora są różnorodne, w przedziale od 150 pln do nawet 1300pln.

Sami widzicie, że mała rzecz a może przysporzyć problemów. To właśnie Pan Tomasz przekonał się, że gwarancja GetHelp.pl w takich sytuacjach jest niezbędna. Godzina 2.00 w nocy, ciemno i głucho, ale dzięki aplikacji mobilnej iHelp® Pan Tomasz mógł zgłosić awarię do GetHelp.pl i wezwać pomoc drogową. Auto zostało uruchomione bezpośrednio na drodze a Pan Tomasz mógł bezpiecznie wrócić do domu.

Podziel się