Uwaga! To się psuje: amortyzatory

W tym tygodniu zadzwonił do GetHelp.pl pan Henryk  ze zgłoszeniem, że ma „słaby” komfort jazdy i buja jego autem. Samochód pana Henryka Renault Scenic skierowaliśmy do warsztatu na diagnozę. Okazało się, że jest problem  z amortyzatorami:

Auto zachowuje się niestabilnie na drodze, myszkuje oraz źle tłumi nierówności jezdni, Diagnosta na Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów wskazał na zużycie przednich amortyzatorów, jak i również zakwalifikował tylne amortyzatory do wymiany z powodu wycieku oleju z jednego z nich”.

Na szczęście auto pana Henryka posiada gwarancję GetHelp.pl, więc pokryliśmy  kwotę za wymianę amortyzatorów. W związku z tym pan Henryk zaoszczędził 615 zł i może z powrotem bezpiecznie i komfortowo jeździć swoim autem.

 

Co to są amortyzatory?

Amortyzatory, czyli układ tłumiący odpowiada za komfort jazdy. Dzięki nim nie czujemy drgań i wstrząsów podczas jazdy w kabinie. Poprawna praca amortyzatorów utrzymuje przyczepność kół do drogi. Gdy są zużyte, koło podczas jazdy wybija się, co może być niebezpieczne dla pasażerów, np. może wpłynąć to na długość  hamowania. Dodatkowo układ tłumiący ma wpływ na działanie ABS i ESP. Odrywanie się kół od asfaltu podczas jazdy oddziałuje na błędy w pracy systemów bezpieczeństwa czynnego.

Amortyzatory działają na zasadzie ściskania i rozciągania. Fachowy język opisuje to jako odbicie lub ściskanie.

Warto dodać, że amortyzatory zużywają się, więc trzeba wymieniać  je co ok. 60 000 przejechanych km.

Wyróżniamy dwa rodzaje amortyzatorów:

- amortyzatory olejowe

- amortyzatory olejowo-gazowe.

Układ tłumiący  może być różnie zbudowany. Amortyzatory mogą być jednorurowo lub dwururowo.

 

Objawy żużytych amortyzatorów:

- asymetryczne żużycie opon,

- bujanie nadwozia ( tak jak było to w przypadku pana Henryka),

-charakterystyczne pukanie w kołach podczas jazdy na nierównym terenie,

- brak stabilności i odporności na boczne wiatry,

- duże drgania samochodu podczas jazdy,

- większe zużywanie się elementów gumowo-metalowych zawieszenia,

- rozlanie się oleju, który krąży w układzie tłumiącym.

Aby zweryfikować czy amortyzatory są poprawne należy udać się do Stacji Diagnostycznej i sprawdzić ich stan. Test amortyzatorów polega na kontroli czasu przylegania kół do podłoża w czasie drgań o zmiennych częstotliwościach. Bardzo dobre działanie amortyzatorów mamy wówczas, gdy wartości wskazują ponad 80%. Jeżeli wartości wskazują 50%-80% - stan jest poprawny. Jeżeli pokazują poniżej 50% - amortyzatory trzeba wymienić.

Podziel się