Uwaga! To się psuje: układ zapłonowy

Sprawny układ zapłonowy jak wskazuje nazwa odpowiada za zapłon, czyli uruchomienie pojazdu. Bez tego jak mawiał klasyk „ani rusz”.

Elementy układu zapłonowego:

Układ zapłonowy składa się z czterech podstawowych elementów. Pierwszym z nich jest włącznik zapłonu potocznie zwany stacyjką, która „uruchamia” pobór prądu z akumulatora, który przekazywany jest do cewki zapłonowej. Pełni ona funkcję transformatora impulsowego, którego zadaniem jest wygenerowanie pojedynczego impulsu napięcia potrzebnego do wytworzenia iskry na świecy zapłonowej. Kolejnym istotnym elementem jest aparat zapłonowy, który odpowiada za przekazywanie impulsów wysokiego napięcia na konkretne świece zapłonowe. Jednym z najczulszych elementów w aparacie jest palec rozdzielacza zapłonu. Kluczowym elementem całego układu są przewody wysokiego napięcia, które dostarczają ładunek do świec zapłonowych które bezpośrednio zapalają mieszankę paliwowo-powietrzną. Same przewody podobnie jak akumulator są elementem eksploatacyjnym podlegającym okresowej wymianie i zazwyczaj są najsłabszym ogniwem całego układu.

Bezpłatne naprawy układu zapłonowego zapewnia gwarancja MASTER w ramach której GetHelp.pl pokrywa koszt zakupu oraz części oraz robocizny związanej z wymianą: włącznika zapłonu (stacyjki), cewki zapłonowej, aparatu zapłonowego oraz świec zapłonowych.

Poszczególne elementy układu nie są zbyt drogie w naprawie, ale ich awaria uniemożliwia uruchomienie samochodu co przysparza więcej kłopotu a często i kosztów niż samo usunięcie usterki. Unieruchomienie pojazdu związane właśnie z awarią układu zapłonowego jest jedną z najczęstszych usterek w przypadku których niezbędne jest holowanie (wymaga go aż 11% aut objętych gwarancją), które w ramach gwarancji zapewnia GetHelp.pl.
 

Do uruchomienia pojazdu poza układem zapłonowym niezbędna jest sprawna pompa paliwa - umiejscowiona najczęściej w baku, która dostarcza paliwo niezbędne do pracy silnika. Na jej kondycję podobne jak całego układu paliwowego decydujący wpływ ma sposób eksploatacji pojazdu.

 

 

Objawy awarii układu zapłonowego:

Istnieje wiele rodzajów awarii układu zapłonowego. Najpopularniejsze, to zalane świece, pęknięte lub przerwane kable wysokiego napięcia prowadzące do świec lub cewki, a także spalony palec rozdzielacza zapłonu lub uszkodzona cewka zapłonowa. Objawy tych usterek są zwykle podobne: utrata mocy, wzrost zużycia paliwa, problemy z przyspieszeniem, „szarpanie” silnika podczas jazdy oraz ostatecznie problemy z uruchomieniem silnika

Czym grożą zaniedbania?

Pierwsze efekty trudno zwykle zaobserwować, bo pojawiają się i nasilają stopniowo, kierowca może się więc do nich przyzwyczaić. Im bardziej wyeksploatowane są elementy układu zapłonowego, tym samochód więcej pali i ma gorsze osiągi. Z czasem mogą pojawić się problemy z rozruchem, nierówna praca silnika, a w pojazdach z silnikami sterowanymi elektronicznie – komunikaty o usterkach osprzętu lub niewłaściwej pracy układu oczyszczania spalin albo samego silnika. Jazda autem z uszkodzonym układem zapłonowym odbija się ponadto negatywnie na trwałości sondy lambda i katalizatora, bowiem jeżeli „wypadają zapłony”, to resztki paliwa dopalają się dopiero w układzie wydechowym. Koszt naprawy tych elementów to około 700 pln, a to może być dopiero początek wydatków. Niestety podczas zakupu używanego samochodu bardzo trudno zaobserwować pierwsze objawy nieprawidłowej pracy, dlatego też warto wybrać samochód z gwarancją GetHelp.pl MASTER, która zabezpiecza kującego na wypadek awarii nie tylko układu zapłonowego, ale również innych – drogich w naprawie elementów – takich jak filtr cząstek stałych (DPF, FAP), wtryskiwacze czy turbosprężarka. Więcej o zakresie jaki oferuje gwarancja MASTER.

Nierówna praca silnika nie pozostaje również bez wpływu na stan układu korbowo-tłokowego – zaniedbana jednostka napędowa zużywa się po prostu znacznie szybciej. Przy najbliższej okazji radzimy więc nieco dokładniej niż zwykle posłuchać, czy uruchamianie auta nie trwa dłużej niż kiedyś, czy silnik nie dygocze lub nie ma momentów „zawahania” przy niskich obrotach. Mogą być to pierwsze objawy problemów z zapłonem. Jeśli zauważasz niepokojącą pracę silnika lub innych podzespołów to nie zwlekaj. Zgłoś awarię do GetHelp.pl za pomocą całodobowej aplikacji iHelp® da My w ramach gwarancji zajmiemy się Twoim samochodem.

Pamiętaj o filtrach

Aby układ zapłonowy działał bez zarzutu, należy pilnować też wymiany filtrów: powietrza i paliwa. Ten pierwszy należy wymieniać co roku lub co 15-20 tys. km, wraz z wymianą kosztuje w warsztatach ok 100 zł. Filtr paliwa kosztuje 50 - 120 zł, wymiana zaś około 30 zł, a producenci zalecają jego wymianę do 15 – 50 tysięcy kilometrów. Więcej o tym jak dbać o własny samochód by bezproblemowo służył przez lata oraz o elementach, podlegających okresowej wymianie TUTAJ.

Lepiej zapobiegać niż leczyć nawet jeśli jesteś szczęśliwym posiadaczem auta z gwarancją GetHel.pl która zapewnia bezgotówkowe naprawy w warsztatach na terenie całej Polski.

Przeczytaj więcej:

☞ Zacznijmy od początku... Czym jest gwarancja? Warto mieć gwarancję na samochód używany? Czy gwarancja jest na wszystko?

☞ Ile dodatkowo może kosztować samochód bez gwarancji GetHelp.pl?

☞ Co najczęściej GetHelp.pl naprawia w ramach gwarancji?

Podziel się