Uwaga! To się psuje: układ kierowniczy

Układ kierowniczy to jeden z najważniejszych podzespołów samochodu, który wraz z układem hamulcowym ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy

  • średni koszt naprawy układu kierowniczego to 1085 pln

  • sprawdzaj poziom płynu w układzie – od tego zależy Twoje bezpieczeństwo

  • najwięcej kosztuje naprawa elektrycznego wspomagania oraz przekładni kierowniczej


Układ kierowniczy odpowiada za:
- Sterowanie kołami pojazdu
- Zapewnienie komfortu pracy kierowcy
- Spełnienie warunku bezpieczeństwa pojazdów
- Umożliwienie kierowcy natychmiastowego reagowania na zmienne warunki drogowe

 

Typy układów wspomagania

Ze względu na konstrukcję, wyróżniamy trzy rodzaje układów wspomagania kierownicy – hydrauliczny, pneumatyczny oraz elektryczny.
1) Pneumatyczny układ wspomagania opiera się o pracę sprężonego powietrza i występuje głównie w autach ciężarowych i dostawczych.
2) Hydrauliczny układ wspomagania kierownicy opiera się o pracę pompy hydraulicznej, która pracuje nieprzerwanie podczas pracy silnika – przez to auta zużywają większą ilość paliwa, jednak są proste w budowie i serwisowaniu.
3) Elektryczny układ wspomagania kierownicy funkcjonuje dzięki silnikowi elektrycznemu. Wspomaganiem tym steruje komputer, który gromadzi informacje o prędkości jazdy oraz momencie obrotowym wału kierownicy.


Awarie układu kierowniczego:

Podstawowy objaw awarii w przypadku każdego rodzaju wspomagania to:

  • Luzy w układzie kierowniczym

  • Drgania oraz wibracje na kole kierownicy

  • Gwizdy pompy wspomagania w czasie pracy

  • Charakterystyczne wycie pompy w trakcie jazdy

  • Zapalenie się kontrolki ostrzegającej o awarii układu wspomagania.

  • Konieczność przykładania znacznie większej siły potrzebnej do obrócenia kierownicą.

 

Powyższe objawy wskazują na uszkodzenie układu kierowniczego. GetHelp.pl w ramach gwarancji Master pokrywa koszty naprawy układu kierowniczego. Należy jednak pamiętać, że gwarancja nie obejmuje czynności eksploatacyjnych, czyli wymiany paska pompy oraz płynu w układzie wspomagania.

Dodatkowo, w przypadku rozwiązań z elektrycznymi pompami i silnikami, należy dbać o właściwe napięcie i ładowanie akumulatora. Zbyt słaba bateria może doprowadzić do nieprawidłowego działania układu. Luzy, wycieki czy też korozja to najczęstsze przyczyny awarii układu wspomagania kierownicy.

Jak zareagować, jeśli do awarii układu wspomagania dojdzie w czasie podróży? 
Przede wszystkim trzeba się zatrzymać w bezpiecznym miejscu i wyłączyć silnik.  Możemy sprawdzić, czy przepaleniu nie uległ bezpiecznik oraz czy nie ma widocznych wycieków płynu wspomagania, a także czy poziom płynu w układzie nie jest zbyt niski. Najczęściej występującą awarią jest pękniecie paska napędzającego pompę wspomagania. W takim przypadku dalsza jazda jest niemożliwa i to właśnie w przypadku nagłej awarii gwarancja GetHelp.pl jest niezbędna. Dzięki aplikacji mobilnej można łatwo wezwać pomoc drogową, która bezpłatnie dostarczy samochód do warsztatu a w przypadku gwarancji MASTER GetHelp.pl zapewni również samochód zastępczy na czas naprawy.

Naprawa przekładni kierowniczej oraz układów wspomagania – jak to się robi i jakie są koszty?

Wszystko zależy od rodzaju uszkodzenia. Najczęstszymi awariami są zwykłe „luzy” lub „stuki” w układzie spowodowane eksploatacyjnym zużyciem elementów gumowych np. końcówek drążków. W takich przypadkach wystarcza regulacja albo wymiana poszczególnych, uszkodzonych elementów (koszt od 100 pln.). W przypadku uszkodzenia przekładni kierowniczej (maglownicy), lub uszkodzenia pompy hydraulicznej lub wspomagania elektrycznego koszty naprawy są znacznie wyższe. Średni koszt naprawy układu kierowniczego według kosztorysów przesyłanych do GetHelp.pl to aż 1085 pln.

Ceny nowych przekładni (bez wspomagania):

  • VW Golf II – 400 zł

  • Peugeot 306 – 600 zł

  • BMW 3 E36 – 1300 zł

Bardzo dużą popularnością cieszy się usługa regeneracji przekładni kierowniczych. Warto rozważyć ten sposób naprawy jedynie wtedy, gdy na naprawę uzyskujemy gwarancję. W takim przypadku cena naprawy samej maglownicy w zależności od rodzaju uszkodzenia to 350 – 700 pln w przypadku przekładni ze wspomaganiem hydraulicznym i 350 – 800 zł przy przekładni z EPS. W ramach gwarancji GetHelp.pl pokrywa koszty naprawy przekładni kierowniczej. Dlatego jeśli kupić auto używane to tylko z gwarancją GetHelp.pl

Dla przestrogi, spójrzmy jeszcze, ile może kosztować nowa przekładnia ze wspomaganiem

  • Citroen C3 – 1500 zł

  • Fiat Stilo– 1100 zł

  • VW Golf 4 - 1200zł

  • Mazda 6 – 2300 zł

Jak widać, ceny nowych przekładni są bardzo wysokie. Nic zatem dziwnego, że większość kierowców kieruje się przede wszystkim do firm, zajmujących się regeneracją. GetHelp.pl współpracuje z ponad 35 warsztatami specjalizującymi się w regeneracji przekładni kierowniczej. Na taką usługę dostajemy dodatkową gwarancję na okres minimum 12 miesięcy. Dzięki temu Klient ma poczucie pewności, że usługa jest wykonana rzetelnie a GetHelp.pl w ramach gwarancji pokrywa koszty naprawy.

Kiedy w naszym aucie zacznie szwankować maglownica albo wspomaganie – pamiętajmy, że im szybciej odwiedzimy warsztat, tym większe są szanse na naprawę uszkodzonego elementu. Zaniedbania mogą prowadzić nie tylko do zwiększenia kosztów naprawy, ale również mają wpływ na bezpieczeństwo kierowcy oraz jego bliskich.


Więcej o gwarancjach GetHelp.pl:

-http://www.gethelp.pl/blog/az-22-aut-ulega-awarii-w-ciagu-roku
-http://www.gethelp.pl/blog/jestesmy-z-toba-zawsze

Podziel się