Uwaga! To się psuje: układ chłodzenia

Układ chłodzenia to jeden z bardzo ważnych elementów każdego samochodu jednak bardzo często zaniedbywany. Jego rolą jest utrzymanie optymalnej temperatury dzięki czemu możliwe jest działanie ogrzewania pojazdu zapobieganie przegrzaniu silnika.

  • Stosuj tylko płyn chłodzący, kontroluj jego stan, obserwuj kontrolki
  • Uszkodzony układ chłodzenia może spowodować przegrzanie silnika
  • Awarie układu chłodzenia to 5,11% wszystkich zgłoszeń a średni koszt naprawy to 1114 PLN

 

Sposób działania i budowa układu chłodzenia
Podczas pracy silnik wytwarza ciepło, które oddawane jest do płynu chłodzącego a dalej do otoczenia, co powoduje powtórne ochłodzenie płynu. Proces chłodzenia jest wspomagany przez jeden lub kilka wentylatorów (z napędem mechanicznym lub elektrycznym), które są umieszczone z przodu lub z tyłu chłodnicy. Ma to miejsce w szczególności w przypadku wolnej jazdy lub zatrzymania pojazdu. W celu utrzymania temperatury płynu chłodzącego na stałym poziomie, przepływ płynu jest regulowany przez termostat.

Podstawą wszystkich układów chłodzenia silnika są następujące elementy:

  •  Termostat
  •  Wentylator silnika
  •  Czujnik temperatury
  •  Zbiornik wyrównawczy
  •  Pompa płynu chłodzącego
  •  Chłodnica płynu chłodzącego

Warto wspomnieć o tym, że gwarancje GetHelp.pl które obejmują naprawy układu chłodzenia zawierają wszystkie wyżej wymienione elementy, co oznacza, że w przypadku awarii to GetHelp.pl pokryje koszty części i robocizny niezbędne do usunięcia awarii.

CHŁODNICA PŁYNU CHŁODZĄCEGO
Chłodnica jest wymiennikiem ciepła o teoretycznie bardzo prostej budowie. Jest tak ukształtowana, by trafiało na nią i opływało ją powietrze z zewnątrz. Zbudowana jest z licznych kanałów z umieszczonymi na nich żeberkami powiększającymi powierzchnię wymiany ciepła. Mogą to być zarówno cienkie rurki, jak i komory, przez które przepływa  ciecz, a jednocześnie opływa je powietrze, które chłodzi ciecz. Koszt zakupu nowej chłodnicy waha się od 300 pln do nawet 2500 pln – w zależności od modelu pojazdu.

TERMOSTAT
Termostaty kontrolują temperaturę płynu chłodzącego, a przez to również temperaturę silnika. Działają one z wykorzystaniem rozszerzalnego elementu woskowego, otwierającego zawór i kierującego płyn chłodzący do chłodnicy przy określonej temperaturze. Termostat otwiera obieg płynu chłodzącego, zamykając równocześnie obwód obejścia. Po spadku temperatury poniżej 80 °C wkład woskowy   krzepnie. Płyn chłodzący przepływa przez przewód obejściowy prosto do silnika.
Koszt zakupu termostatu to koszt około 270 pln.

Awaria termostatu - w pozycji otwartej i zamkniętej
Najczęstszą awarią termostatu jest jego zacięcie. Co to oznacza w praktyce? Usterka ta prowadzi do pozostania termostatu w pewnej pozycji – otwartej bądź zamkniętej. Należy zdawać sobie sprawę, że najgorszym typem usterki termostatu jest pozostawienie go w pozycji zamkniętej. Dlaczego? Ponieważ płyn chłodniczy cały czas będzie krążył w układzie i bardzo szybko osiągnie wysoką temperaturę, która w żaden sposób nie będzie obniżona. W tym przypadku łatwo o przegrzanie silnika, a w efekcie – o jego poważne uszkodzenie. Drugim typem usterki termostatu jest pozostanie w pozycji otwartej. Jazda z zaciętym termostatem w pozycji otwartej skutkować będzie o wiele dłuższym czasem nagrzania silnika oraz wzrostem zużycia paliwa – w szczególności podczas pokonywania krótkich dystansów.
 

POMPA WODY
Pompy płynu chłodzącego, często nazywane także pompami wody, są napędzane z reguły mechanicznie paskiem zębatym lub paskiem paskiem klinowym wielorowkowym i tłoczą płyn chłodzący przez obieg płynu chłodzącego silnika. Pompy mogą być zamontowane bezpośrednio na silniku lub osobno. Ich rodzaj konstrukcji może być bardzo różny.
Pompy wody muszą być odporne na duże wahania temperatury (od - 40 °C do ok. +120 °C). 

Wielu producentów samochodów zaleca okresową wymianę pompy wody wraz z napędem rozrządu, o którym więcej przeczytasz TUTAJ. Koszt pompy wody to średnio 680 PLN.

Wentylator
Rolą wentylatora jest wymuszanie szybszego, niż wynika to z ruchu pojazdu przepływu powietrza przez żebra chłodnicy. Jest to zwyczajny wiatrak umieszczony przed chłodnicą (pchający) lub za nią (ssący) powietrze w stronę silnika. W niektórych modelach samochodów np. w BMW wiatraki są dwa, co oczywiście poprawia wydajność chłodzenia, ale jednocześnie podwyższa koszty naprawy, ponieważ sam wentylator może kosztować nawet w przypadku BMW 535 850 pln lub Audi A6 nawet 1050 pln.

 

Objawy uszkodzenia układu chłodzenia
Najczęściej występującym objawem uszkodzenia układu chłodzenia jest ubywanie płynu chłodniczego. Nie wolno go absolutnie lekceważyć, ponieważ niewłaściwy poziom płynu chłodzącego może prowadzić do przegrzania i uszkodzenia silnika. Zazwyczaj nieszczelności pojawiają się w przewodach elastycznych łączących poszczególne elementy układu. Ubywanie płynu może być tez spowodowane uszkodzeniami silnika o których więcej piszemy TUTAJ Inne objawy uszkodzenia układu chłodzenia to:

  • Niska wydajność ogrzewania pojazdu,
  • Podwyższona temperatura cieczy (kontrolka na wyświetlaczu)
  • Stale pracujący wentylator chłodnicy
  • Hałas dobiegający z układu np. wentylatora
  • Widoczne wycieki np. plamy pod samochodem.

 

Jak dbać o układ chłodzenia
Przede wszystkim na bieżąco kontrować poziom płynu chłodzącego (pamiętaj! Tylko na zimnym silniku, przed uruchomieniem auta). Nie wolno stosować zwykłej wody, albowiem powoduje ona osadzanie się kamienia, a także korozję wielu elementów. Skuteczny w chłodzeniu silnika jest jedynie płyn chłodniczy, który należy wymieniać co dwa lata, bo po tym czasie traci on właściwości ochronne. Pamiętać o tym należy zwłaszcza po zakupie używanego samochodu. Nigdy bowiem nie ma pewności czy i jak często takich wymian dokonywał poprzedni właściciel pojazdu lub czy w układzie nie znajdują się środki uszczelniające, które jedynie okresowo rozwiązują problem. Należy również obserwować kontrolki pojazdu, ponieważ przegrzanie prowadzi do poważnych i kosztownych w naprawie uszkodzeń silnika. Nagły wzrost temperatury cieczy, zapalenie się kontrolki ostrzegawczej wymaga natychmiastowego zatrzymania pojazdu. W przypadku braku możliwości uzupełnienia płynu w układzie konieczne jest holowanie pojazdu i kontrola układu w warsztacie.

Awaria układu chłodzenia – ile to kosztuje
Najczęściej występujące usterki, czyli wycieki płynu powodowane są przez nieszczelności gumowych przewodów, wycieki z chłodnicy lub pompy wody. O wiele trudniej jednak jest zdiagnozować przyczynę niesprawności układu za którą odpowiada najczęściej termostat, czujnik temperatury, lub niedomagania chłodnicy spowodowane np. nazbieraniem się brudu w układzie, które spowodowane jest brakiem okresowej wymiany płynu chłodniczego.

Statystyki awaryjności GetHelp.pl pokazują, że średni koszt naprawy układu chłodzenia w 2018 roku wynosił 1114 pln.

Dlatego też warto kupić używany samochód z gwarancją GetHelp.pl, która obejmuje naprawy układu chłodzenia.

Używany samochód? Tylko z gwarancją GetHelp.pl

Podziel się