Uwaga! To się psuje: komputer główny silnika

Współczesne samochody przesiąknięte są elektroniką. Układy elektroniczne kontrolują pracę silnika, hamulców, elementów wyposażenia wnętrza. Naprawa podzespołów układu elektronicznego niestety do tanich nie należy. Można wręcz rzec, że zalicza się do bardzo awaryjnych i zabójczo drogich w naprawie!

Skąd defekty elektroniki?

Często wynikają z fabrycznej wady podzespołu, lecz przyczyn awarii może być mnóstwo. W Polsce zdarzają się zwykle przez niefachową modyfikację auta (montaż instalacji gazowych i alarmów!) oraz tuning. Groźna bywa także długotrwała jazda niesprawnym samochodem, np. z uszkodzoną cewką zapłonową albo uszkodzonymi czujnikami. Bardzo często winę ponoszą również niechlujni blacharze – niefachowo „klepane” pojazdy czasem przeciekają, a woda to wróg numer jeden elektroniki! A bez względu na to jaki samochód użytkujemy każdy wyposażony jest w tzw. komputer główny który odpowiada za sterowanie pracą silnika. Oczywiście poza nim mamy do czynienia z różnego rodzaju wiązkami, sondami, sensorami, modułami, czujnikami i sterownikami, czyli ogólnie rozumianą elektryką lub też elektroniką samochodu o której piszemy w artykule: elektronika w samochodzie – dlaczego psuje się tak często?


Jak poznać, że z komputerem dzieje się coś złego?

Awaria komputera sterującego może objawiać się na wiele sposobów. Czasem silnik po prostu nie chcę się uruchomić i odmawia jakiejkolwiek współpracy. W innej sytuacji uszkodzenie sterownika wpływa na nierówną pracę silnika, „wypadanie zapłonów”, wzrost zużycia paliwa przy słabszych osiągach. Zazwyczaj uszkodzenie sterownika jest sygnalizowane żółtą kontrolką na tablicy rozdzielczej – niestety czasem zdarza się i tak, że układ diagnostyki wewnętrznej zawodzi.

Po wykryciu problemów ze sterownikiem kierowca powinien niezwłocznie udać się do elektromechanika. Przeciąganie terminu naprawy może doprowadzić do powstania poważnych szkód: awarią osprzętu silnika lub nawet wypalenia tłoków co wymaga kosztownego remontu całej jednostki

W sytuacji, w której wina leży po stronie nagromadzenia błędów lub konieczne jest wgranie nowego oprogramowania, właściciel auta nie musi się bać nadmiernych kosztów. Zazwyczaj naprawa wykonana poza siecią ASO nie kosztuje więcej niż 200 - 300 złotych. Prawdziwym problemem są uszkodzenia elektroniki wewnętrznej. Wymiana komputera głównego to wydatek na poziomie od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Oczywiście, istnieje również możliwość naprawy komputera. W zależności od skali awarii rachunek wystawiony przez elektromechanika będzie opiewał na kwotę od 700 - 800 do nawet 2000 złotych. Podczas wyboru fachowca, któremu powierzy się regenerację sterownika nie należy kierować się wyłącznie kryterium ceny. Pamiętać należy o tym, że naprawa lub wymiana komputera głównego wiąże się również z jego właściwym programowaniem, do którego potrzebny jest odpowiedni sprzęt i wiedza.

Przykładowy kosztorys wymiany komputera głównego w Citroen C5 z 2008 roku, którego koszty w ramach gwarancji MASTER pokrył GetHelp.pl

W wielu przypadkach mechanicy proponują klientom montaż używanego sterownika. Rozwiązanie pozwala wyraźnie obniżyć koszty naprawy, jednak niesie ze sobą pewne ryzyko. Po pierwsze nigdy nie ma pewności, że urządzenie jest w pełni sprawne. Po drugie powstaje zasadnicze pytanie dotyczące zgodności. W starszych autach do prawidłowej pracy komputera wystarczy przeprogramowanie. W nowoczesnych samochodach w jednym rodzaju silnika montowanych bywa kilka modeli sterowników. Zakup nieprawidłowego będzie oznaczał ponowne unieruchomienie silnika co wiąże się z holowaniem auta i dodatkowymi kosztami. Dlatego podczas wyboru warsztatu naprawczego warto zadbać o dodatkową gwarancję na wykonaną usługę.

Z Gwarancją MASTER nie musisz się martwić o to, że zostaniesz na drodze sam z problemem. W ramach gwarancji GetHelp.pl pokryje koszty:

+ holowania,

+ zakupu części, robocizny

+ udostępni samochód zastępczy na czas usunięcia usterki

Dodatkowo na naprawę otrzymasz dodatkowe 12 miesięcy gwarancji!

Zakupu używanego samochodu? Tylko z gwarancją GetHelp.pl

 

 

Przeczytaj więcej:

- Czym jest gwarancja GetHelp.pl?

- Ile dodatkowe może kosztować samochó bez gwarancji GetHelp.pl?

Aż 7 % aut wymaga holowania w ciągu 1 miesiąca od zakupu!

Podziel się